لینک های دسترسی

Breaking News

ایران خواستار "توقف فوری" عملیات ترکیه در سوریه شد


ካብ ቤተሰብ ግዳያት ዝተሓምሸሸት ነፋሪት መገዲ ኣየር ኢትዮጵያ ኣዲስ ኣበባ ኢትዮጵያ
ካብ ቤተሰብ ግዳያት ዝተሓምሸሸት ነፋሪት መገዲ ኣየር ኢትዮጵያ ኣዲስ ኣበባ ኢትዮጵያ

ایران از ترکیه خواسته است که عملیات نظامی را در شمال سوریه، فوراً متوقف سازد، زیرا به باور مقام‌های ایرانی حضور سربازان ترک در سوریه، تنش را افزایش می‌بخشد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفت که تحرک نظامی ترکیه در قلمرو سوریه، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور است. آقای قاسمی افزود که این تحرکات فقط سبب کشته شدن شمار بیشتر افراد بی‌گناه در سوریه می‌شود.

ترکیه هفتۀ گذشته عملیات نظامی را بر ضد تندروان داعش و نیز جنگجویان کرد راه اندازی کرد. ترکیه مدعی است که کردهای سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه پیوند دارند.

درگیری میان نیروهای ترکیه و کردها، وضعیت از قبل تنیدۀ سوریه را پیچیده تر ساخته است. کشوریکه طرفهای درگیر در آن از سوی ایران، روسیه، ایالات متحده و سایر قدرت‌های غربی حمایت می‌شوند.

ایران متحد نزدیک بشارالاسد رئیس جمهور سوریه بوده و گفته می‌شود که تهران برای حمایت و دفاع از حکومت اسد، جنگجویانی را به سوریه فرستاده است که در میان آن یک لوا از شیعیان افغان مقیم ایران نیز شامل می‌باشد.

از سوی دیگر، ایالات متحدۀ امریکا با استقبال از اقدامات نظامی ترکیه علیه داعش در شمال سوریه، سعی میکند جلو جنگ میان نیرو های ترک و کردهای سوری را بگیرد.

یک جنرال ارشد امریکایی دیروز گفت که مبارزین کرد به کرانۀ شرقی رود فرات عقب نشینی کرده اند و واشنگتن امیدوار است که این کار بتواند به درگیری ها میان ترکیه و کردها، خاتمه دهد.

ایالات متحدۀ امریکا جنگجویان کرد سوریه را موثرترین متحد خود در جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی می‌پندارد، زیرا این جنگجویان اکثر ساحات از دست رفتۀ داعش را اکنون در تصرف خود دارند.

XS
SM
MD
LG