لینک های دسترسی

Breaking News

ایران طراحی دوبارۀ یک کورۀ هسته‌ای را با چین قرارداد می‌کند


طراحی دوبارۀ تاسیسات اراک یکی از جنجالی‌ترین بخش مذاکرات ایران و قدرت‌های جهان بود
طراحی دوبارۀ تاسیسات اراک یکی از جنجالی‌ترین بخش مذاکرات ایران و قدرت‌های جهان بود

وزارت خارجۀ چین گفته است که شرکت‌های چینی و ایرانی اواخر این هفته، نخستین قرارداد تجارتی را برای طراحی مجدد یک کورۀ هسته‌ای ایران امضا خواهند کرد.

سرنوشت تاسیسات هسته‌ای اراک در مرکز ایران یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در مذاکرات دور و دراز میان تهران و شش قدرت جهان: ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بود که در نهایت در سال ۲۰۱۵ به توافق میان طرفین انجامید.

طراحی مجدد این کوره که در چارچوب توافق هسته‌ای ایران صورت می گیرد، طوری خواهد بود که دیگر پولوتونیم قابل استفاده در بم اتم را تولید کرده نتواند.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین،گفت که قرارداد طراحی مجدد تاسیسات اراک روز یکشنبه در ویانا امضا خواهد شد که به گفتۀ وی بخش مهمی از توافق هسته‌ای ایران خواهد بود.

چین و ایالات متحده در گروه کاری پروژۀ اراک شامل بوده و به گفتۀ آقای لو پیشرفت در این زمینه بی درد سر بوده است. سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت "امضای این قرارداد شرایط خوبی را برای آغاز کار به هدف طراحی دوبارۀ تاسیسات اراک، ایجاد خواهد کرد".

ایران گفته است که تاسیسات اراک برای تولید ایزوتوپ‌های هسته‌ای برای مقاصد درمانی بوده و هرگونه فعالیت برای دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای را در این تاسیسات رد کرده است.

این در حالی است که ریکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، ایران را به فعالیت‌های تحریک آمیز و بی ثبات کننده در منطقه متهم کرده و از آن کشور به عنوان "حامی عمدۀ تروریزم در جهان" و "مسوول تشدید درگیری‌ها و تهدید منافع امریکا در نقاط مختلف جهان" یاد کرده است.

از سوی دیگر ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، ارزیابی را راه اندازی کرده است تا معلوم گردد که آیا لغو تعزیرات بر ایران به منافع امنیت ملی ایالات متحده بوده است یا خیر؟

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنان گفته است که ارزیابی حکومت امریکا نه تنها پابندی ایران را به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تحت غور قرار می‌دهد، بلکه عملکرد آن کشور را در منطقه نیز بررسی می کند که به گفتۀ وی منافع واشنگتن را در سوریه، عراق، یمن و لبنان آسیب رسانده است.

وزارت خارجۀ چین بدون اشارۀ مستقیم به گفته‌های آقای تلرسن ابراز آرزومندی کرد که همه طرف‌های شامل در توافق هسته‌ای تطبیق درست این معامله را تضمین کرده و با رسیدگی مناسب به ناسازگاری‌های شان، سهم مثبت در عدم تکثیر هسته‌ای و تامین صلح و ثبات در شرق میانه داشته باشند.

XS
SM
MD
LG