لینک های دسترسی

Breaking News

ایران دست داشتن در توطیۀ قتل سلمان رشدی را انکار کرد


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

حکومت ایران در نخستین واکنش رسمی، هرگونه دست داشتن در حمله بر سلمان رشدی، نویسندۀ بریتانیایی، را انکار کرد، اما یکبار دیگر آقای رشدی را به خاطر نوشتن رمان "آیات شیطانی" به اهانت به اسلام متهم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، روز دوشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) گفت که در پیوند به حمله بر سلمان رشدی هیچ کسی را جز "حامیان او شایسته سرزنش و ملامت و حتا محکومیت" نمی‌داند. او در مورد ارتباط مهاجم رشدی با ایران گفت: " به صورت قطعی و رسمی چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم. کسی حق ندارد جمهوری اسلامی ایران را متهم کند."

آقای کنعانی در یک کنفرانس خبری گفت: "سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خود را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد. نه تنها مسلمان‌ها، بلکه همه پیروان ادیان الهی از اینکه به مقدسات یک دین الهی و آسمانی رسول الهی و اهانت شده رنجور شده و رنجور هستند."

سلمان رشدی روز جمعه ۱۲ اگست ( ۲۱ اسد) در مراسمی در ایالت نیویارک با چاقو هدف حمله قرار گرفت. هادی مطر،‌ مظنون ۲۴ سالۀ مسلمان در ارتباط به این حمله بازداشت و به تلاش برای ارتکاب قتل متهم شده است، اما وکیل مطر گفته است که موکلش اتهامات وارده را نپذیرفته است.

در این حمله، جگر، دست‌ و یک چشم‌ سلمان رشدی آسیب شدید دیده است. رشدی پس از این حمله به شفاخانه انتقال یافت و عملیات جراحی شده است.

پس از نشر رمان آیات شیطانی، آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران، فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد و از سال ۱۹۸۹ آقای رشدی زیر نظارت پولیس زندگی می‌کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در واکنش به حمله به سلمان رشدی گفت: "ادارات دولتی ایران به صورت اخص از چندین نسل به این سو، خشونت علیه رشدی را تحریک کرده اند. یک رسانۀ وابسته به دولت [ایران] به تازگی از سو قصد به جان وی [رشدی] ابراز خرسندی کرد. این نفرت انگیز است."

توطیه برای کشتن سلمان رشدی در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهان برای احیای توافقنامۀ هسته‌ای ایران در جریان است.

XS
SM
MD
LG