لینک های دسترسی

Breaking News

عبداللهیان به متقی: امنیت نمایندگی‌های ما را در افغانستان تامین کنید


وزیر خارجۀ ایران در یک مکالمهٔ تلیفونی از سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان یک بار دیگر خواستار تامین امنیت نمایندگی‌های دپلوماتیک این کشور در افغانستان شده است.

وزارت خارجۀ ایران روز یکشنبه اول می (۱۱ ثور) گفته است که در این مکالمۀ تلیفونی، حسین امیر عبداللهیان از تهدیدات احتمالی علیه نمایندگی‌های آن کشور در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

آقای عبداللهیان تامین امنیت نمایندگی‌های دپلوماتیک را وظیفۀ کشور میزبان عنوان کرده و گفته است که حکومت طالبان باید تدابیر امنیتی "کامل" را برای سفارت ایران در کابل و قنسولگری‌ هایش روی دست گیرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

ده‌ها نفر، به شمول زنان، به تاریخ ۱۱ اپریل (۲۲ حوت) در مقابل سفارت ایران در شهر کابل تجمع کرده و بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران را نکوهش کردند.

در عین حال، در شهر هرات، گروهی از معترضان خشمیگن در برابر قنسولگری ایران گردهم آمدند و ضمن سردادن شعارهای ضد ایران، بر ساختمان قونسلگری سنگ پرتاب کرده و در اطراف آن آتش نیزافروختند.

به همین ترتیب، شماری از افغان‌ها در ولایت خوست در اعتراض به برخورد ''نادرست و ناشایسته'' حکومت و برخی شهروندان ایران با مهاجران افغان دست به تظاهرات زده و از حکومت ایران خواسته بودند جلو بدرفتاری با مهاجران افغان را بگیرد.

بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران پس از آن به گونۀ گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت که یک مهاجم که به گفتۀ مقام‌های ایرانی اوزبیک‌تبار است، با چاقو بر سه روحانی ایرانی در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد حمله کرد. یکی روحانی ایرانی در همان روز کشته و یک روحانی دیگر دو روز بعد جان سپرد.

این در حالی است که اخیراً احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران با اشارۀ غیر مستقیم به بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران در پی رویداد مشهد گفت که "این صحنه‌ها و گزارش‌ها جعلی و ساختگی است" که به گفتۀ او "فضای نامناسبی" میان دو کشور ایجاد می‌کند.

XS
SM
MD
LG