لینک های دسترسی

Breaking News

موافقت ایران با شش کشور قدرتمند جهان


رئیس جمهور اوباما شام شنبه در واشنگتن ، پس از توافق ایران در مورد شرایط توقف برنامه هسته یی اش، سخنرانی نمود" ایران نمیتواند سنترفیوج نو را اغاز یا نصب کند و تولید فعلی سنترفیوج نیز محدود خواهد بود. ایران کار در کوره پلاتونیم را توقف خواهد داد و تفتیشهای جدید دسترسی گسترده را به تاسیسات هسته یی ایران فراهم خواهد ساخت، و به جامعه بین المللی اجازه خواهد داد تا بررسی کند که ایا ایران به تعهدات خود پا بند است یا خیر؟"

در این میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشرفت در این مذاکرات را مهم عنوان کرد" این فرصتی است که به بحران غیر ضروری نقطه پایان بگذاریم و یک فصل جدید را بر اساس احترام متقابل و احترام به حقوق مردم ایران باز کنیم تا بتوانیم تمام تردید ها در مورد برنامۀ هسته یی کاملاً صلح آمیز ایران را از بین ببریم."

کاترین اشتن، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا، میگوید احترام متقابل یک اصل مهم در این مذاکرات بود. در همین حال جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا که در ژنیو صحبت میکرد گفت هدف نهایی این معامله که رسیدن به یک توافق جامع با ایران بود بدست امد" ایران بارها گفته است فکر میکنم امشب نیز از وزیر خارجه ایران شنیدید که تکرار کرد برنامۀ هسته یی شان صلح امیز است. این کار دشوار نیست که مقصد صلح امیز خود را ثابت ساخت درصورتیکه خواستار چنین چیزی باشید."

غنی سازی یورانیم تا پنج در صد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:33 0:00
ایران به فراهم آوری شفافیت و نظارت در مورد برنامه بحث بر انگیز هسته یی اش، که ممکن به تولید اسلحه اتمی منجر شود، متعهد گردیده است.

از سوی دیگر بنیامین نتیاهو صدر اعظم اسراییل امروز یکشنبه توافقنامه تاریخی میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان را مورد انتقاد قرار داد" روی انچه شام گذشته در ژینو موافقه صورت گرفت یک توافقنامه تاریخی نه بلکه یک اشتباه تاریخی است."

توافق به دست آمده فعلی به ایران اجازه میدهد تا حد پنج درصد به غنی سازی یورانیم بپردازد و بیشتر از آن را متوقف کند. در عوض ایالات متحده، چین، روسیه، برتانیه، فرانسه و آلمان در رفع تعزیرات محدود، هدفمند، موقت و برگشت پذیر کمک خواهند کرد. تعزیرات عمده به شمول تعزیرات بر نفت، سیستم بانکداری و تعزیرات مالی به جای خود باقی خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG