لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات هسته‌ای ایران؛ اختلافات تهران و واشنگتن 'حل نشده' است


انریک مورا (راست) هماهنگ کنندۀ هسته‌ای اتحادیه اروپا و علی باقری کنی، مذاکره کنندۀ ارشد ایران
انریک مورا (راست) هماهنگ کنندۀ هسته‌ای اتحادیه اروپا و علی باقری کنی، مذاکره کنندۀ ارشد ایران

دور تازۀ مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران که روز پنج‌شنبه گذشته در ویانا، پایتخت اتریش آغاز شد، همچنان ادامه دارد، اما برخی خبرها حاکی است که اختلافات میان ایران و ایالات متحده هنوز حل نشده است.

خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه هفتم اگست (۱۶ اسد) از دیدار علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، با انریک مورا، هماهنگ کنندۀ هسته‌ای اتحادیه اروپا، در ویانا، پایتخت اتریش، خبر دادند.

همزمان با آن، آقای مورا با میخایل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در مذاکرات هسته‌ای، نیز دیدار داشته است. آقای اولیانوف با انتشار عکسی از این دیدار، در تویتی نوشت: "به نظر می‌رسد که در حال پیشرفت استیم."

پیشتر خبری مبنی بر این منتشر شده بود که روسیه و چین با پیش‌نویس اتحادیهٔ اروپا مخالفت کرده‌اند، اما میخایل اولیانوف، نماینده مسکو در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، این موضوع را رد کرد و در تویتی نوشت: "اتحادیه اروپا چند اصلاحات مفید ارایه کرده است که ما به گونۀ کامل از آن حمایت می‌کنیم."

این دور مذاکرات بر پیش‌نویس تفاهم جدیدی تمرکز دارد که ماه گذشتۀ میلادی توسط جوسیپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهاد شد.

از جزییات این پیش‌نویس اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که این پیش‌نویس جدید با هدف برون‌رفت از بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تهیه شده است.

در تحولی دیگر، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز یکشنبه با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مورد احیای توافق هسته‌ای از طریق تلیفون صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) آقای عبداللهیان با بیان اینکه ایران به دنبال ساختن اسلحۀ اتمی نیست، بار دیگر بر لزوم رفع همه تحریم‌ها تاکید کرده است. او یک روز پیش گفته بود که "برای دستیابی به توافق لازم است که امریکا به پیشنهادات ایران پاسخ دهد."

در همین حال محمد مرندی که رسانه‌های ایران او را مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران معرفی می‌کنند، شانس دستیابی به توافق را ۵۰ درصد ارزیابی کرده و گفته است "آنچه باقی مانده اختلاف‌های میان ایران و امریکا بر سر برخی مسایل است که نیاز به حل‌وفصل دارد."

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ ایرنا تاکید کرد که "ایران برای رفع تحریم‌ها" در این مذاکرات حضور دارد.

او از فعالیت‌های اخیر هسته‌ای ایران از جمله تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته نیز دفاع کرد و گفت که این اقدام می‌تواند "روند دستیابی به یورانیوم غنی‌شده در ایران را تسریع کند."

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند فعالیت‌های "مشکوک" هسته‌ای ایران و درخواست‌های تهران از واشنگتن، از جمله حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های دهشت افگن، نیز از مسایل مطرح در این مذاکرات است.

پس از آنکه حکومت پیشین ایالات متحده، از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان بیرون شد و تحریم‌ها را بر تهران از سر گرفت، ایران نیز تدریجاً تعهدات خود به این توافقنامه را زیر پا کرد که غنی سازی یورانیم به مقیاس بلندتر بخشی از آن است.

افزون بر آن، تهران در ماه‌های اخیر به پرسش‌های ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار یورانیوم کشف‌شده در برخی تاسیسات هسته‌ای اعلام‌نشده‌ در ایران پاسخ نداده و دسترسی این نهاد نظارتی بین‌المللی به اطلاعات کمره‌های نصب شده در تاسیسات هسته‌ای خود را نیز قطع کرده است.

این اقدامات ایران به شدت مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دور جدید مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران در حالی آغاز شده است که چندین مقام ایرانی در هفته‌های اخیر گفته اند که ایران "توانایی ساختن بم اتم" را دارد. با اینحال، ایالات متحده بارها گفته است که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانس‌پرس، اسوشیتدپرس و ایرنا استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG