لینک های دسترسی

Breaking News

انتقامجویی ایران؛ گروه های متحد تهران در منطقه کدام‌ها اند؟


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران تعهد کرده است که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران را خواهد گرفت.

خبررسانی اسوشیتدپرس، از احتمال تقاضای تهران از متحدین مسلح منطقوی اش در شرق میانه که توانایی هدف قرار دادن نیروهای امریکایی و متحدین اش را دارند، گزارش داده است.

در ارتباط به متحدین ایران، اسوشیتدپرس گزارش داده است که این شبکۀ متشکل از گروه‌های مسلحیاست که قاسم سلیمانی، آنرا در جریان تقریباً ۲۰ سال توسعه داده است.

هزاران جنگجوی وفادار به قاسم سلیمانی در عراق، سوریه، لبنان، یمن و نوار غزه حضور دارند؛ جنگجویانی که مورد آموزش تهران قرار داشتند و از ایران معاونت و سلاح به دست میاوردند.

تندروان عراقی

ایران ملیشه های شیعه را در عراق تمویل و تجهیز کرده و آموزش داده است؛ ملیشه های که با نیروهای امریکایی می‌جنگند.

این گروه ها شامل، عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله و سازمان بدر است؛ سه گروهی که روابط نزدیک با سلیمانی دارد.

رهبر کتائب حزب الله، ابو مهدی المهندس، نیز در حمله امروزی امریکا کشته شد.

تمامی این ملیشه ها زیر چتر نیروهای الحشد الشعبی، مجموعه از ملیشه های با اکثریت شیعه مذهب قرار دارند که در سال ۲۰۱۶ با نیروهای مسلح عراق مدغم شدند.

شمار جنگجویان این گروه ها به ۱۴۰ هزار نفر میرسید.

پس از آنکه پارلمان عراق در سال ۲۰۱۴ یک بار دیگر نیروهای امریکایی به این کشور دعوت کرد، این نیروها در کنار نیروهای امریکایی در مقابل داعش جنگیدند. اما در جریان ماه های اخیر رهبران این گروه های ملیشه از نیروهای امریکایی خواستند اند تا عراق را ترک کنند در غیر آن اگر نیاز افتد به زور آنان را بیرون خواهند کرد.

حزب الله

سپاه پاسداران ایران، ملیشه های حزب الله را در جریان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۸۰ در لبنان ایجاد کرد. این گروه امروز یکی از تاثیرگذار ترین گروه های مسلح در منطقه است که نفوذ ایران را به مرز های اسراییل گسترش می‌دهد.

پس از تهاجم اسراییل بر لبنان در سال ۱۹۸۲، حزب الله برای مبارزه با اسراییل ایجاد شد و برای ۱۸ سال در مقابل نیروهای اسراییلی به جنگ چریکی پرداخت و در نهایت اسراییل در سال ۲۰۰۰ از لبنان بیرون شد.

این گروه با دها هزار راکت و میزاییل مسلح است و در حدود هزاران جنگجوی منظم دارد که برای شش سال در کنار نیروهای حکومت سوریه جنگیده اند.

حوثی های یمن

شورشیان حوثی یمن، در سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن را تصرف کردند. عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۵ وارد تنش یمن شد، شورشیان حوثی را جنگجویان نیابتی ایران می‌خواند.

کشور های غربی، متخصصین ملل متحد نیز تهران را به فراهم آوری سلاح به شورشیان حوثی متهم کرده اند.

تندروان غزه

ایران از دیر زمانی گروه های تندرو فلسطینی، بشمول حماس و به ویژه، گروه جهاد اسلامی را حمایت کرده است.

روابط حماس، پس از تظاهرات بهار عرب در ۲۰۱۴ با ایران به پایین ترین سطح رسید و ماهانه میلیون ها دالر معاونت ایران به این گروه قطع شد اما تهران گفت است که کمک های نظامی خویش با این بخش نظامی این گروه را ادامه داده است.

با آنهم به نظر می‌رسد که حماس در این اواخر بیشترین کمک ها را از قطر به دست میاورد و در تنش منطقوی در کنار ایران نخواهد ایستاد. اما گروه جهاد اسلامی ممکن با فیر راکت در تنش منطقوی شامل شود.

XS
SM
MD
LG