لینک های دسترسی

Breaking News

تهران به تفتیش تاسیسات نظامی اش اجازه نداد


ایالات متحدۀ امریکا خواستار تفتیش تاسیسات نظامی ایران شده است
ایالات متحدۀ امریکا خواستار تفتیش تاسیسات نظامی ایران شده است

ایران تقاضای ایالات متحده را مبنی بر تفتیش پایگاه‌های نظامی آن کشور از سوی مفتشین هسته‌ای سازمان ملل متحد رد کرد. مقام های ایرانی انجام اینگونه تفتیش را "رویای محض" خوانده اند.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی حکومت ایران گفته است که دسترسی به تاسیسات نظامی آن کشور ناممکن بوده و همه اطلاعات در مورد این تاسیسات محرم می‌باشد.

در همین حال، واشنگتن سرگرم بررسی توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهان به شمول ایالات متحده است که در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، توافق هسته‌ای با ایران را که در زمان حکومت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، امضا شد "خرابترین معاملۀ تاریخ" خوانده است. او در ماه اپریل دستور بررسی در مورد این توافق را داد.

هفتۀ گذشته، نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، بر ادارۀ بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد تا در تلاش دسترسی به پایگاه های نظامی ایران بر آمده و اطمینان حاصل کند که تهران سرگرم فعالیت‌هایی نباشد که بر اساس توافق هسته‌ای از انجام آن منع شده است.

بر بنیاد توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور جهان – ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان – نهاد‌های بین المللی ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای می توانند در صورت نگرانی از تخطی ایران از مندرجات توافقنامه، خواستار تفتیش تاسیسات ایران شوند.

ایران در طول یک دهۀ گذشته که به خاطر فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای با قدرت‌های جهان جنجال داشته است، همواره تقاضاها برای بررسی تاسیسات نظامی اش را از سوی مفتشین ملل متحد رد کرده است.

XS
SM
MD
LG