لینک های دسترسی

Breaking News

عراق "پیروزی کامل" را در موصل اعلام کرد


تصرف دوبارۀ موصل از داعش سه سال بعد پس از جنگی که ۹ ماه به طول انجامید، حاصل شد.
تصرف دوبارۀ موصل از داعش سه سال بعد پس از جنگی که ۹ ماه به طول انجامید، حاصل شد.

مقامات عراقی روز دوشنبه "پیروزی کامل" را علیه گروه داعش در شهر موصل اعلام کرده گفتند که نیرو های دولتی، کنترول مکمل دومین بزرگترین شهر عراق را در دست دارند.

موصل سه سال پیش به دست تندروان گروه دولت اسلامی افتاد که در تلاش ایجاد خلافت جهانی بودند.

حیدرالعبادی، صدراعظم عراق روز دوشنبه حینکه از یک پایگاه کوچک نظامی در شهر کهنۀ موصل صحبت می کرد گفت "مبارزان و عراقی های ما به این جشن بزرگ پیروزی دست یافتند. پیروزی که به خون شهدای ما حصول شده است."

پس از ختم سخنرانی صدراعظم عراق، نیرو های ائتلاف العبادی را به خاطر این پیروزی تبریک گفته خاطر نشان کردند که بخش های از شهر کهنه "باید از وجود مواد انفجاری و جنگجویان گروه داعش که احتمالاً پنهان شده اند، پاکسازی شود".

اوایل روز دوشنبه، طیاره های عراقی، آخرین مواضع تحت کنترول گروه داعش را در غرب دریای فرات بمباران کردند.

آقای العبادی، روز یکشنبه برای نخستین بار پس از سه سال از شهر موصل دیدن کرد و به سربازان کشورش به خاطر پیروزی علیه گروه داعش در آن شهر تبریکی گفت؛ اما، به خاطر تداوم درگیری ها از "اعلام پیروزی کامل" صرف نظر کرد.

نیرو های عراقی پس از پیروزی در شهر موصل عراق
نیرو های عراقی پس از پیروزی در شهر موصل عراق

گزارش ماه می وزارت دفاع عراق حاکیست که نیرو های ویژۀ عراقی که وسیعاً عملیات علیه گروه داعش را در موصل رهبری می کرد، ۴۰ درصد تلفات را متحمل شده است.

براساس این گزارش، اردوی عراق، پولیس فدرال آن کشور و اکثر شبه نظامیان تحریم شده از جانب حکومت شیعۀ عراق نیز تلفات عمدۀ را در این جنگ که از ماه اگست سال ۲۰۱۶ آغاز شد، متحمل شده اند.

شهر موصل در ماه جون ۲۰۱۴ ، در فاصلۀ چند روز به تصرف جنگجویان داعش درآمد و بحران سیاسی و امنیتی عراق که از ۲۰۰۳ تا آنزمان سابقه نداشت، آغاز شد.

تصرف قلمرو ها توسط جنگجویان تندرو در عراق به سرنگونی رهبران آن کشور انجامید؛ به گونۀ چشمگیری تغیر توازن قوا در میان نیرو های امنیتی ایجاد کرد و یکبار دیگر پای ائتلاف به رهبری ایالات متحده را پس از خروج کامل نظامیان امریکایی از عراق در ۲۰۱۱، به آن کشور کشاند.

زماینکه نیرو های عراقی ماه گذشته به نزدیکی شهر کهنۀ موصل رسیدند، جنگجویان داعش مسجد جامع النور و منار کج آن را تخریب کردند.

درگیری شهر موصل 9 ماه به طول انجامید؛ نبردی که هزاران کشته برجا گذاشت؛ تمام محله های شهر موصل را به ویرانه مبدل کرد و ۹۰۰ هزار نفر را از منازل شان آواره ساخت.

واکنش های بین المللی

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در پی اعلام "آزادای کامل" شهر موصل گفت که تصرف دوبارۀ موصل از گروه داعش به این مفهوم است موجودیت گروه داعش در عراق و سوریه "به شمارش" افتاده است.

آقای ترمپ طی اعلامیه یی روز دوشنبه گفت که ایالات متحده برنامۀ "محو کامل گروه داعش" را ادامه خواهد داد.

پیش از آن، در ماه گذشته حکومت به رهبری آقای ترمپ پالیسی جدید مبارزه علیه داعش را اعلام کرد که در آن محاصرۀ مناطق تحت کنترول جنگجویان داعش و تسلیمی آنان شامل بود.

اما، ملل متحد می گوید که باوجود پیشرفت های اخیر در عقب راندن گروه داعش در موصل، پایان بحران بشری در عراق به چشم نمی خورد.

در اعلامیه عصر دوشنبۀ ملل متحد آمده است که هزاران شهروند موصل احتمالاً به خاطر ویرانی های وسیع که به شهر وارد آمده است، از منازل شان آواره خواهند ماند."

شهر موصل در سه سال گذشته و به ویژه در جنگ اخیر علیه گروه داعش، به ویرانه مبدل شده است.
شهر موصل در سه سال گذشته و به ویژه در جنگ اخیر علیه گروه داعش، به ویرانه مبدل شده است.

​رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، پیروزی جنگجویان عراقی را علیه گروه داعش در موصل استقبال کرد؛ اما، گفت که آن شهر دیروزی غنی از نفت "امروز به ویرانه مبدل شده است."

آقای اردغان که در نشست جهانی نفت در استانبول صحبت می کرد گفت "ترکیه از خبر شکست داعش در موصل بسیار مسرور است؛ اما، کی به اعمار مجدد موصل برای مردم آن شهر رسیدگی خواهد کرد؟"

رئیس جمهور ترکیه بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرده گفت که هرگونه برنامۀ همه پرسی برای آزادی منطقۀ خود مختار کرد های عراق، آیندۀ آن کشور را صدمه می زند.

اوایل ماه جولای، رهبر منطقۀ خود مختار کرد های عراق گفت که به زودی برای آزادی آن منطقه همه پرسی را راه اندازی می کند.

اقدامی که انقره را به خاطر احتمال یکجا شدن کرد های ترکیه به کرد های عراق نگران ساخته است.

XS
SM
MD
LG