لینک های دسترسی

Breaking News

قوای عراقی ساحات مهم اطراف شهر کرکوک را از کردها پس گرفت


قوای طرفدار دولت عراق وارد بخش‌هایی از شهر کرکوک شدند
قوای طرفدار دولت عراق وارد بخش‌هایی از شهر کرکوک شدند

قوای نظامی عراق گفته است که یک پایگاه هوایی نظامی، دو ساحۀ نفتی و چندین مرکز مهم دیگر را در شمال شهر کرکوک، از پیشمرگه های کرد پس گرفته اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که شبه نظامیان شیعۀ طرفدار حکومت عراق صبح دوشنبه در بخش‌هایی از شهر کرکوک که پیشمرگه های کرد آن را ترک کرده بودند، وارد شدند.

حیدرالعبادی، صدر اعظم عراق، روز دوشنبه از قوای طرفدار دولت عراق خواست تا "تدابیر امنیتی را در کرکوک" نافذ کنند. آقای عبادی گفته است که پس از همه پرسی استقلال کردستان که به گفتۀ وی عراق را با "خطر تجزیه" روبرو کرد، وظیفۀ خود می‌داند تا در برابر این همه پرسی اقدام کند.

آقای عبادی خطاب به مردم عراق گفت "ما تنها برای انجام رسالت قانونی خود عمل کردیم تا صلاحیت حکومت فدرال را گسترش بخشیده و تدابیر امنیتی را برای حفاظت از سرمایۀ ملی در این شهر (کرکوک) نافذ کنیم. می خواهیم که این شهل نمادی از همزیستی مسالمت آمیز تمام عراقی‌ها باقی بماند".

تلویزیون دولتی عراق گزارش داده است که قوای حکومتی شب گذشته کنترول ساحات وسیعی را در کرکوک به دست گرفته است. اما شورای امنیت منطقه‌ای کردستان گفته است که جنگجویان طرفدار دولت به شمول شبه نظامیان، از استقامت طوز خورماتو -در ۱۰ کیلومتری جنوب کرکوک- بدون دلیل و سبب، حملات را بر قوای پیشمرگه آغاز کردند.

پس از آنکه جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش از کرکوک عقب رانده شدند، کردها ادارۀ این شهر را در دست دارند. ادارۀ کرکوک و ذخایر نفت اطراف آن، همواره موضوع مورد مناقشه و تنش میان کردها و حکومت مرکزی عراق بوده است، اما این تنش پس از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان اوج گرفت.

عراق، ایران و ترکیه که همه جمعیت کرد دارند، این همه پرسی را مردود و غیرقانونی برشمرده اند. ایالات متحده امریکا نیز ضمن ابراز حمایت از "عراق متحد" گفته است که این همه پرسی از شفافیت کافی برخوردار نبود.

XS
SM
MD
LG