لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی عراق در تلاش تسخیر آخرین مواضع داعش


داعشیان مردم ملکی موصل را سپر انسانی ساخته اند و پیشرفت سربازان عراقی در شهر کند است
داعشیان مردم ملکی موصل را سپر انسانی ساخته اند و پیشرفت سربازان عراقی در شهر کند است

سربازان عراقی روز یک شنبه حملۀ جدیدی را بر مواضع گروه دولت اسلامی یا داعش در شهر کهنۀ موصل آغاز کردند تا با تسخیر آخرین سنگرهای داعش، بن بست به وجود آمده را بشکنند.

تندروان گروه دولت اسلامی در تابستان ۲۰۱۴ موصل – دومین شهر بزرگ عراق – را تصرف کردند، اما قوای عراقی در شش ماه گذشته بخش‌های زیادی این شهر را دوباره از چنگ جنگجویان داعش بیرون کرده است.

از آنجاییکه تندروان در یک ماه گذشته در ساحات مسکونی شهر قدیمی موصل سنگر گرفته و از مردم بی دفاع ملکی سپر انسانی ساخته اند، پیشرفت سربازان عراقی کند است. از سویی هم، جاده های باریک و پر خم و پیچ شهر، حرکت تانک و وسایط قوای عراقی را تقریباً ناممکن ساخته است.

حکومت عراق گفته است که اکنون سربازان آن کشور وارد شهر کهنه شده و خود را به مسجد جامع النوری که قلب شهر پنداشته می شود، نزدیک ساخته اند.

خطوط مقدم جنگ در غرب شهر موصل
خطوط مقدم جنگ در غرب شهر موصل

مسجد النوری برای داعشیان حیثیت نمادین دارد، زیرا ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه، تشکیل خلافت خود خواندۀ خود را در این مسجد اعلام کرد.

یک افسر عراقی که نخواسته است نامش گرفته شود به خبرگزاری رویترز گفته است که اکنون جنگ خانه به خانه میان سربازان عراقی و جنگجویان داعش در شهر کهنۀ موصل جریان دارد.

او همچنان گفته است با وضعیت موجود، حملات انتحاری توسط موترسایکل حربۀ مطلوب جنگجویان داعش است.

نیروهای دولتی عراق با حمایت توپخانه‌ای و هوایی، بخش‌های شرقی شهر موصل و نصف غربی شهر را از وجود داعشیان پاکسازی کرده و اکنون به تصرف شهر کهنه که آخرین سنگر داعش است، تمرکز کرده اند.

حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی اکنون در شهر کهنۀ موصل گیر مانده اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر دیگر با آغاز عملیات نظامی، خانه‌های شان را در این شهر ترک گفته و به مناطق امن فرار کرده اند.

XS
SM
MD
LG