لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتۀ بین‌المللی نجات: بدون حضور زنان نمی‌توانیم به نیازمندان در افغانستان رسیدگی کنیم


کمیته بین‌المللی نجات نقش زنان در روند کمک‌رسانی به نیازمندان و دیگر بخش‌ها در افغانستان را یک نیاز جدی خوانده و از حکومت طالبان خواسته است که به زنان اجازه دهند تا آنان دوباره به کار شان برگردند.

این کمیته ناوقت روز پنجشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) در خبرنامه‌ای گفته است که طالبان در حالی مانع کار زنان در موسسات غیرحکومتی در افغانستان شدندکه بسیاری از شهروندان این کشور با تاثیرات منفی از جنگ، بحران اقتصادی و زمستان سرد دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب هشدار داده شد که "در صورت تعلل در مورد فوق، جواز فعالیت که از طریق این وزارت منحیث اجازهٔ فعالیت به موسسات صادر گردیده، لغو خواهد شد".

کمیته بین‌المللی نجات اضافه کرده که ۸۲ درصد خانواده‌ها در این کشور از سوی زنان سرپرستی می‌شوند که به گفتۀ این نهاد، بسیاری این خانواده‌ها در حال حاضر با عدم مصوونیت غذایی روبرو اند.

در خبرنامه آمده است: "بدون کارمندان زن در همه سطوح و در همه بخش‌ها ما نمی‌توانیم کمک‌ها و برنامه‌های اصولی و مبتنی بر نیاز را برای کسانیکه بیشتر، از این بحران آسیب دیده ‌اند ارایه کنیم."

کمیتۀ بین‌المللی نجات افزوده که به خاطر فراهم آوری کمک‌ها برای همه افغان‌های نیازمند، آنان متکی به کارمندان زن اند.این کمیته برنامه‌های خود را در افغانستان متوقف کرده است.

بر اساس معلومات این کمیته، تنها در سال گذشته، به بیش از شش میلیون نفر در سراسر این کشور کمک کرده که با توقف روند کمک‌رسانی، سازمان‌های بین‌المللی، ده‌ها هزار افغان آسیب‌پذیر با مشکلات بیشتر مواجه خواهند شد.

کمیتۀ بین‌المللی نجات در افغانستان در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ کارمند زن دارد. این کمیته تاکید کرده که با لغو این تصمیم توسط طالبان، آنان آماده اند تا فعالیت‌های خود را دوباره در افغانستان از سر بگیرند.

در سراسر افغانستان در حدود صدها سازمان غیرحکومتی فعالیت دارد که در آن هزاران زن مصروف فراهم‌آوری خدمات صحی، آموزشی، بهداشتی و غذایی اند.

این تصمیم طالبان در هفته‌های گذشته با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. در تازه‌ترین مورد، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده ،گفت که امریکا به حمایت از زنان در هر آنجایی متعهد است که حقوق آنان تهدید شود، به شمول افغانستان.

او افزود که "بدبختانه" محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان همواره در حال "عمیق شدن و وخیم شدن" است.

طالبان می‌خواهند که با جهان روابط بهتر داشته باشند و به گونهٔ علنی از کشورها می‌خواهند تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، اما ایالات متحده گفته است که طالبان "خیال باطل" دارند که هم زنان افغان را از حق شان محروم کنند و هم روابط شان را با سایر کشورها تقویت بخشند.

XS
SM
MD
LG