لینک های دسترسی

Breaking News

آیا پوهنتون امریکایی افغانستان مسدود می‌شود؟


شبکۀ تلویزیونی سی ان ان امریکا گزارش داده است که اگر حمایت های مالی حکومت ایالات متحده قطع شود، احتمال دارد پوهنتون امریکایی افغانستان به دلیل مشکلات مالی در سال آینده مسدود شود.

پوهنتون امریکایی افغانستان که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، یکی از پوهنتون های معتبر در افغانستان است که سیستم آموزشی آن به شیوۀ سیستم آموزشی غرب طراحی شده است و بیش از ۶۰ درصد بودجۀ مالی آن از سوی اداره ایالات متحده امریکا برای انکشاف بین المللی تامین می شود.

بر اساس گزارش سی ان ان، بودجه سالانۀ این پوهنتون ۲۸ میلیون دالر است و این نهاد تا ماه می سال ۲۰۲۰ بودجه دارد؛ اما اگر کمک های ایالات متحده امریکا قطع شود، قادر به تامین مخارج اش نخواهد شد.

یک منبع نزدیک به پوهنتون امریکایی افغانستان امروز ۲۷ دسمبر (پنجم جدی)بدون ذکر نام‌اش به صدای امریکا گفت که مدیریت این پوهنتون به زودی با نشر بیانیه رسمی در این مورد معلومات ارایه خواهد کرد؛ اما او چگونگی مسدود شدن این پوهنتون به دلیل مشکلات مالی را رد یا تایید نکرد.

اکنون در حدود ۸۰۰ محصل در این پوهنتون در مقطع لسانس و ماستری درس می خوانند که اگر دروازه های صنوف درسی بسته شود، سرنوشت آنان نامعلوم خواهد بود.

سی ان این گزارش داده است که سخنگوی ادارۀ ایالات متحده امریکا برای انکشاف بین المللی گفته است که در ملاقات با اعضای تیم پوهنتون امریکایی که درنهم ماه دسمبربرگزار شده بود، از هیات مقامات این پوهنتون خواسته شده تا برای پیدا کردن منابع دیگر تمویل مالی تلاش کنند.

طالبان در سال ۲۰۱۶ بالای پوهنتون امریکایی افغانستان حمله کردند که در نتیجۀ آن ۱۳ نفر بشمول شش محصل و ۴۵ نفر دیگر عمدتاً محصلان و کارکنان این پوهنتون و نیروهای امنیتی افغان زخمی شدند و این نهاد تحصیلی برای مدتی بسته شد؛ اما هفت ماه بعد از آن حادثه دوباره به فعالیت آغاز کرد. در همان سال دو استاد پوهنتون امریکایی توسط طالبان ربوده شده بودند،که چندی پیش از اسارت طالبان رها شدند.

XS
SM
MD
LG