لینک های دسترسی

Breaking News

دوترته: تقاضای کمک نکرده ام، اما از امریکا سپاسگزارم


رودریگو دوترته، رئیس جمهور فلیپین، گفته است که او هرگز برای سرکوب گروه های تندرو اسلامی در شهر مراوی، خواستار همکاری ایالات متحده نشده است. با آنهم، او از کمک نیرو های نظامی امریکا در این قسمت، سپاسگزاری میکند.

قبل از این، مقامات اردوی آنکشور و سفارت ایالات متحده در مانیلا گفته بودند که نیروهای خاص امریکایی در مبارزه با جنگجویان تندرو اسلامی، با نیروهای امنیتی فلپین، همکاری دارند.

در حالی که مبارزۀ نیروهای امنیتی فلیپین علیۀ جنگجویان گروۀ ماؤوت و ابو سیاف در شهر مراوی وارد سومین هفتۀ آن میشود، یک سخنگوی اردوی فلیپین گفته بود که به دلیل کمبود وسایل کشفی، این کشور از اردوی ایالات متحده خواستار کمک و همکاری شده است.

در همین حال، باوجود آن که رودریگو دوترته، رئیس جمهور فلیپین، حضور نیروهای امریکایی را در مراوی تائید میکند، اما تقاضا برای همکاری از این نیروها را رد کرده است.

دوترته گفته است که "من از هیچ امریکایی خواستار کمک نشده ام. اگر کمک هم نکنند، من از آنان که در آنجا حضور دارند، سپاسگزارم. زیرا ممکن زندگی مردم نجات پیدا کند."

این بار نخست همکاری ایالات متحده با فلیپین نمی باشد. مشاورین امریکایی پس از سال ٢٠٠٢، بخاطر از بین بردن تهدید های دهشت افگنان در شهر منداناو که از سال های ١٩٦٠ به اینسو حدود ١٢٠ هزار نفر در آن کشته شده، با فلیپین همکاری کرده است.

در کنار ایالات متحده، حکومت چین نیز به ارزش ١۴ میلیون دالر کمک های نظآمی را در اختیار فلیپین قرار داده است.

مقامات در وزارت خارجۀ کشور چین، در واکنش به همکاری نیروهای امریکایی در شهر مراوی، گفته اند که "ما از همکاری سازندۀ جامعۀ جهانی، البته با درنظر داشت احترام به خواست حکومت فلپین و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آنکشور، استقبال میکنیم."

به گفتۀ مقامات اردوی فلیپین، در مبارزه با جنگجویان گروه های تندرو در شهر مراوی، حد اقل ١٣٨ نفر شورشی، ٥٨ سرباز آن کشور و ١٢ غیر نظامی کشته شده اند.

رئیس جمهور فلیپین، برای از بین بردن ابوعبدالله الفلیپینی و ابو سیاف که رهبر گروۀ دولت اسلامی در آنکشور تلقی میشود، حدود ٢٠٠ هزار دالر امریکایی جایزه اعلام کرده است.

در عین حال، نفوذ جنگجویان خارجی در صفوف گروه های تندرو اسلامی، نگرانی ها را افزایش داده و حکومت فلپین میگوید که حتی مبارزه با جنگجویان تندرو را دشوارتر ساخته است.

XS
SM
MD
LG