لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ میزاییلی اسراییل بر بندر لاذقیهٔ سوریه سبب آتش سوزی شد


تصویر از آرشیف صدای امریکا: بندر لاذقیه عمده ترین بندر تجارتی سوریه به شمار می رود
تصویر از آرشیف صدای امریکا: بندر لاذقیه عمده ترین بندر تجارتی سوریه به شمار می رود

رسانه‌های دولتی سوریه روز سه‌شنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) گزارش دادند که پس از حملهٔ میزاییلی اسراییل بر یک گدام کانتینری واقع در بندر لاذقیه، آتش سوزی در آن منطقه رخ داده است.

وزارت دفاع سوریه با نشر اعلامیه‌ای گفته است این دومین حملهٔ اسراییل بر آن کشور در ماه دسمبر است. در اعلامیهٔ وزارت دفاع سوریه آمده است که حملات میزاییلی اسراییل، موجب وارد شدن خسارت به یک شفاخانه، منازل رهایشی و سایر خسارات مادی هنگفت شده است و ارزیابی این خسارات ادامه دارد.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی سوریه، کارمندان اطفاییه تلاش کردند تا آتش‌سوزی را خاموش کنند و امبولانس‌ها نیز به محل رویداد اعزام شده اند. اما از تلفات احتمالی تا حال خبری در دست نیست.

لاذقیه، یکی بنادر بحیرهٔ مدیترانه است که عمده‌ترین بندر تجارتی سوریه به شمار می رود.

اسراییل بار‌ها مناطقی را در سوریه هدف حملات قرار داده است. مقام‌های اسراییل گفته اند که اهداف ایران مستقر در سوریه را هدف حملات قرار داده اند،‌ مناطقی که گروه‌های مورد حمایت ایران از جمله حزب الله لبنان در یک دههٔ گذشته در آن مناطق مستقر بوده اند.

این گروه‌ها از جمله حزب الله لبنان، از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت می‌کنند. روسیه که در جنگ سوریه حامی قدرتمند دمشق بوده است، یک پایگاه نظامی را در بندر حمیمیم واقع در ۲۰ کیلومتری بندر لاذقیه در اختیار دارد.

حملهٔ راکتی اسراییل بر سوریه پس از آن صورت گرفت که حکومت اسراییل روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) اعلام کرد که حدود ۳۱۷ میلیون دالر را مصرف می‌کند تا جمعیت شهرک یهودی نشین را در بلندی‌های گولان دوبرابر سازد.

نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل روز یکشنبه،در نشست هفته‌وار کابینۀ آن کشور گفت که زمان آن است تا شمار یهودهای اسراییلی در بلندی‌های گولان افزایش یابد.

حکومت آقای بنیت روز یکشنبه طرح یک میلیارد دالری بهبود مسکن، سیستم حمل و نقل، گردشگری و تاسیسات طبی در گولان را به کابینۀ اسراییل پیشکش کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز،‌ رسانه دولتی سوریه گزارش داده اند که وزارت خارجهٔ آن کشور روز دوشنبه این طرح اسراییل را محکوم کرد و آن را "تشدید خطرناک و بی‌سابقه" تنش خواند.

کابینه اسراییل نیز روز یکشنبه پلانی را تصویب کرد که به موجب آن طی پنج سال، حدود ۷۳۰۰ واحد مسکونی دیگر در بلندی‌های گولان اعمار خواهد شد.

در حال حاضر ۲۵ هزار اسراییلی در شهرک‌های یهودی نشین در بلندی‌های گولان زندگی می کنند و علاوه بر آن، نزدیک به ۲۳ هزار عرب دروز که ساکنان بومی گولان اند، نیز در این ساحه زندگی می‌کنند.

اسراییل در سال ۱۹۶۷ بلندی‌های گولان را از سوریه تصرف و در دسمبر ۱۹۸۱ آن را به خاک خود ملحق کرد، اقدامی که مورد انتقاد جامعۀ بین المللی قرار گرفته و تا حال شمار زیادی کشورها آن را به رسمیت نشناخته است.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، در دوران ریاست جمهوری خود حاکمیت اسرایيل بر بلندی‌های گولان را به رسمیت شناخت.

XS
SM
MD
LG