لینک های دسترسی

Breaking News

نظارت از برنامۀ اتمی ایران؛ اسراییل به فضا ماهواره فرستاد


اسراییل ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، اطلاعات با کیفیت را برای مقاصد استخبارات نظامی آن کشور فراهم خواهد کرد.

ماهوارۀ اوفک۱۶ روز دوشنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) توسط فضاپیمای شاویت از پایگاه هوایی پالماچیم در مرکز اسراییل به فضا پرتاب شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل گفت که اوفک-۱۶ "ماهواۀ کشفی با قابلیت‌های پیشرفته" است. او گفت: "ما به تقویت و حفظ قابلیت‌های اسراییل در هر عرصه و در هرجا ادامه خواهیم داد".

وزیر دفاع اسراییل گفت که اوفک16 تصاویر با کیفیت بالا را تهیه خواهد کرد و انتظار می‌رود که نخستین تصاویر برداشته شده توسط این ماهواره هفتۀ آینده در دسترس قرار گیرد.

اسراییل از معدود کشورهای جهان است که ماهواره‌های استخباراتی و قابلیت پیشرفتۀ جمع آوری اطلاعات را دارد.

اسراییل که پیش از این در سال ۲۰۱۶ ماهوارۀ استخباراتی اوفک۱۱ را به فضا پرتاب کرده بود، در حال گسترش فعالیت‌های ماهواره‌ای خود است تا از فعالیت‌ کشورهای متخاصم چون ایران نظارت کند.

هرچند جزییاتی در مورد ماموریت اوفک۱۶ داده نشده است، شماری از رسانه‌های اسراییل گفته اند که این ماهواره از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت خواهد کرد.

مقام‌های اسراییلی فعالیت هسته‌ای ایران را تهدید جدی به امنیت کشور شان می‌پندارند، اما ایران این اتهامات را رد کرده و گفته است که برنامۀ هسته‌ای آن کشور اهداف صلح آمیز دارد.

ایران نیز پس از چند تلاش ناکام، چند ماه پیش نخستین ماهوارۀ نظامی خود را "موفقانه" در مدار زمین قرار داد.

XS
SM
MD
LG