لینک های دسترسی

Breaking News

تحکیم دوبارۀ روابط ترکیه و اسرائیل پس از شش سال


بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل (راست) و رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه (چپ)
بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل (راست) و رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه (چپ)

ترکیه و اسرائیل امروز (دوشنبه) اعلام داشتند که پس از شش سال وقفه، روابط میان این دو کشور به حالت عادی برمیگردد.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل پس از دیدار با جان کری وزیر خارجۀ امریکا در شهر روم ایتالیا، تحکیم دوبارۀ روابط با ترکیه را اعلام داشت. روابط میان ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۱۰، زمانی قطع گردید که نیرو های دریایی اسرائیل بر کشتی ترکیه که حاوی فعالان طرفدار فلسطین بودند و میخواستند محاصرۀ غزه را بشکنند، حمله کرده و ده تن آنان را کشتند.

اما صدراعظم اسرائیل تصریح نمود که محاصرۀ غزه از سوی نیرو های دریایی کشورش، مثل گذشته، ادامه خواهد داشت، و کشتی های که میخواهند به باریکۀ غزه کمک و یا مواد غیرممنوعه برسانند، نخست باید در بندر اشدود اسرائیل تخلیه شوند و پس از طی مراحل و رعایت مقررات و أصول امنیتی اسرائیل، به غزه ارسال گردد.

نتنیاهو گفت که قبلاً نیز روال همین گونه بود و بعد از این نیز تغییر نخواهد کرد. اما بن علی یلدرم صدراعظم ترکیه در انقره گفت که بر اساس توافق با اسرائیل، بخش بزرگی از تحریمات وضع شده بر غزه، رفع شده و ترکیه کمک های بشری و سایر تولیدات غیرنظامی را به غزه خواهد فرستاد. او افزود که نختسین محمولۀ ده هزار تــُنی به تاریخ اول جولای به غزه فرستاده خواهد شد.

آقای نتنیاهو توافق بر عادی ساختن روابط با ترکیه را ارزشمند توصیف کرد و گفت: «اسرائیل با ترکیه به یک توافق دست یافتند که از لحاظ استراتیژیک، برای دولت اسرائیل، برای امنیت و ثبات منطقوی، و برای اقتصاد اسرائیل اهمیت دارد.»

منافع مشترک در مدیترانه

عادی شدن روابط میان ترکیه و اسرائیل، امکان همکاری آنان را در استخراج گاز طبیعی از بستر شرقی دریای مدیترانه برجسته می سازد. گفته میشود که ارزش گاز طبیعی در این حوزه، به صد ها میلیارد دالر امریکایی میرسد.

به گفتۀ بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل، لیویاتان، بزرگترین شرکت فرامرزی گاز طبیعی اسرائیل، میتواند هم نیاز بازار مصر را برآورده سازد و هم نیاز بازار ترکیه را، و همچنان از طریق ترکیه میتواند به اروپا گاز صادر کند. نتنیاهو افزود که برای دولت اسرائیل، این فرصت، ارزش استراتیژیک دارد.

بان کی مون سرمنشی ملل متحد از عادی شدن روابط میان اسرائیل و ترکیه، استقبال کرده و آن را یک نشانۀ ارزشمند و امیدوار کننده برای تحکیم ثبات در منطقه خوانده است.

XS
SM
MD
LG