لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری در کرانهٔ غربی؛ پنج فلسطینی کشته و دو اسراییلی زخمی شدند


تصویر از آرشیف
تصویر از آرشیف

قوای اسراییلی صبح وقت یکشنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) یک سلسله عملیات را برای دستگیری تندروان حماس در کرانهٔ غربی راه اندازی کرد.

خبرگزاری اسوشیتید گزارش داده است که این عملیات موجب درگیری مسلحانه شد که به اثر آن پنج فلسطینی کشته شدند و دو سرباز اسراییلی نیز به شدت زخمی شدند.

در چند هفتهٔ گذشته، این مرگبارترین درگیری میان قوای اسراییلی و تندروان حماس در کرانهٔ غربی به شمار می‌رود. پس از درگیری خونین میان اسراییل و تندروان حماس در ماه می ۲۰۲۱ میلادی در نوار غزه، این منطقه از چندین ماه به این سو، همواره شاهد درگیری ها بوده است.

اعمار شهرک ها توسط اسراییل در کرانهٔ غربی و افزایش فعالیت گروه حماس از عوامل عمدهٔ این درگیری ها عنوان شده است.

نظامیان اسراییلی گفته اند که آنان از چندین هفته به این سو، تندروان حماس را مورد پیگرد قرار داده اند و عملیات دستگیری پاسخی در برابر "حملات فوری" 'گروه حماس بر ضد اسراییل است.

در همین حال، نفتالی بنیت، صدراعظم اسراییل،‌ گفته است که گروه حماس پلان داشت تا به "زودترین فرصت" بالای اسراییل حمله کند و با ستایش از قوای اسراییلی گفته است که نظامیان آن کشور به اسرع وقت عمل کردند.

نظامیان اسراییلی نیز با نشر اعلامیه ای گفته اند که آنان پنج عملیات را همزمان راه اندازی کردند و به اثر درگیری ها با گروه حماس در دو محل جداگانه، پنج فلسطینی کشته شدند و چندین تن آنان دستگیر شدند، اما در مورد شماری دقیق افراد دستگیر شدهٔ اعضای حماس، جزییات ارایه نکردند.

در این اعلامیه آمده است که یک افسر نظامی و یک سرباز اسراییلی نیز به شدت زخمی شده اند و بر اساس این اعلامیه، آنان احتمالا‌ سهوا توسط فیر نظامیان اسراییلی زخمی شده اند.

وزارت صحت فلسطین نیز گفته است که دو فلسطینی در شهرک جنین واقع در کرانهٔ غربی و سه فلسطینی دیگر در منطقهٔ "بدّو" واقع در شمال بیت المقدس کشته شدند.

مقام های فلسطینی گفته اند که یک پسر ۱۶ ساله نیز در میان کشته شدگان است، اما تا حال مشخص نشده است که آیا این نوجوان فلسطینی عضویت گروه حماس را داشت یا خیر؟‌

مقام های فلسطینی که در کرانهٔ غربی نیمه خود مختار استند، کشتار روز یکشنبه را محکوم کردند و گفته اند که اسراییل مسوول "کامل صبح خونین" در کرانهٔ غربی می باشد.

اسراییل در وسط جنگ ۱۹۶۷ میلادی، کرانهٔ غربی را اشغال کرد و از آن به بعد ده ها شهرک یهودی نشین را در آنجا اعمار کرد. در حال حاضر، نزدیک به ۵۰۰ هزار یهودی در این منطقه مسکن گزین شده اند.

فلسطینی ها تلاش می کنند تا کرانهٔ غربی را بخشی از دولت آینده خود بسازند و اعمار شهرک های یهودی نشین را مانع عمدهٔ حل منازعه میان اسراییل و فلسطین تلقی می کنند.

XS
SM
MD
LG