لینک های دسترسی

Breaking News

یادبود از ۷۵مین سالروز قربانیان بم اتم در جاپان


بازماندگان نخستین بمباران اتمی در جاپان امروز پنجشنبه ششم اگست (۱۶ اسد) در پارک صلح شهر هیروشیما گردهم جمع شده و از ۷۵مین سالروز قربانیان این رویداد یادبود به عمل آوردند.

همه ساله هزاران نفر به تاریخ ششم اگست در پارک صلح هیروشیما برای شرکت در این مراسم جمع می‌شوند اما امسال به دلیل نگرانی از گسترش کروناویروس، تنها به بازماندگان این رویداد و خانواده‌های شان اجازۀ شرکت در این مراسم داده شده بود.

کزومی متسوی، شاروال هیروشیما گفت: "در ششم اگست ۱۹۴۵ تنها یک بم اتم شهر ما را خراب کرد. در آن زمان شایعه بود که برای ۷۵ سال هیچ گیاهی در اینجا نخواهد رویید. امروز، هیروشیما دو باره احیا و به نماد صلح مبدل شده است."

ساعت ۸:۱۵ صبح ششم اگست ۱۹۴۵ و در اوج جنگ جهانی دوم طیاره بی-۲۹ امریکایی بم اتم مسما به "پسر کوچک" را بر شهر هیروشیما که در آن زمان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، پرتاب کرد.

این بم ۹۰ در صد شهر هیروشیما را تخریب کرد و ۸۰ هزار نفر را در وهلۀ نخست از بین برد، بعدها ده‌ها هزار نفر دیگر به دلیل معروض شدن با تشعشعات ناشی از انفجار این بم جان باختند.

آقای متسوی گفت: "ملی‌گرایی فزاینده به جنگ جهانی دوم منجر به پرتاب بم اتم شد. هرگز نباید اجازه دهیم که این گذشتۀ دردناک تکرار شود. جامعۀ مدنی باید ملی‌گرایی خودپسند را طرد کرده و بر ضد تمام تهدیدات متحد شود."

شینزو آبه، صدر اعظم جاپان نیز مثل همیشه در این مراسم حضور داشت، اما حضور مهمانان خارجی در آن بسیار کم بود. در مجموع اشتراک کنندگان مراسم امسال ۹۰ درصد کمتر از سال‌های پیش بود و اکثر آنان ماسک پوشیده بودند.

سه روز پس از پرتاب بم اتم بر هیروشیما، بم اتم دیگر که به "مرد فربه" مسما شده بود، بر شهر بندری ناگاساکی پرتاب شد که کم و بیش ۷۵ هزار کشته برجاگذاشت.

درست شش روز پس از پرتاب دومین بم اتم، جاپان تسلیم شد و به این ترتیب جنگ جهانی دوم که منجر به مرگ حدود ۵۰ میلیون نفر شده بود، پایان یافت.

XS
SM
MD
LG