لینک های دسترسی

Breaking News

جاپان بیش از ۲۱ میلیون دالر برای بخش صحت در افغانستان کمک می‌کند


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که برای حمایت از سلامت بهتر کودکان در افغانستان، دولت جاپان بیش از ۲۱ میلیون دالر را برای واکسین‌های نجات‌بخش و تامین آب آشامیدنی پاک در مکاتب افغانستان کمک می‌کند.

یونیسف ناوقت روز یکشنبه ۲۶ مارچ (ششم حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با این بودجه، برای ۱۸.۳ میلیون مادر و کودک در سراسر افغانستان واکسین و برای ۳۰هزار نفر در چهار ولایت آب پاک فراهم می‌کند.

به گفتهٔ صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، از جملهٔ این کمک جاپان، ۱۸ میلیون دالر آن برای حمایت از واکسین‌های ضروری در ۳۴ ولایت افغانستان هزینه می‌شود.

در اعلامیه‌ای یونیسف آمده است:‌ "این واکسین‌ها شامل سرخکان، روتاویروس، تیتانوس و گلودردی، فلج اطفال و هپاتیت بی و غیره است. این بودجه همچنین به یونیسف کمک می‌کند تا در طول کمپاین‌های ملی واکسیناسیون در سال ۲۰۲۳ به حدود ده میلیون کودک با واکسین خوراکی فلج اطفال دسترسی پیدا کند."

همچنان متباقی ۳.۶ میلیون کمک دیگر دولت جاپان برای پروژه‌های آب و فاضلاب در مکاتب غور، ارزگان، زابل و پکتیکا که از محروم‌ترین ولایات افغانستان هستند، هزینه خواهد شد.

ملل متحد گفته است: "۳.۶ میلیون دالر یونیسف و شرکا را قادر می‌سازد تا برای ده‌هزار دانش‌آموز – که ۵۰ درصد آنان دختران اند - در ۲۰ مکتب، آب تمیز، تشناب‌های بهداشتی تهویه‌شده و دست‌شویی فراهم کنند."

اعلامیه افزوده است که علاوه بر این، این خدمات برای ۲۰هزار عضو دیگر جامعه نیز زمینه استفاده از منابع جدید آب را فراهم خواهد کرد.

در کنار تهیه آب و خدمات بهداشتی، به گفتۀ یونیسف از این هزینۀ مالی برای آموزش بهداشت معلمان و اعضای جامعه برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها نیز استفاده خواهد شد.

روشنان مرتضی، معاون نمایندۀ یونیسف در افغانستان گفته است که حمایت دیرینه جاپان از کودکان و مادران در افغانستان مثال‌زدنی و قابل تقدیر است. او گفت که این کمک نه تنها سلامت بهتر کودکان و مادران را تامین می‌کند، بلکه بهداشت را در مکاتب نیز بهبود می‌بخشد.

یونیسف گفته است که دسترسی به آب تمیز و دست‌شویی (تشناب) حقوق اساسی همه کودکان و پایه سلامت، تغذیه و آموزش دوران کودکی است.

تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان گفته است که حکومت و مردم جاپان نیازهای بشردوستانه فوق‌العاده در افغانستان را درک می‌کنند.

او گفته است: "ما امیدواریم که این کمک‌ها در تکمیل حمایت‌های گذشته ما از افغانستان در زمینه صحت، تغذیه و آموزش، محیط‌های آموزشی و جوامع پاک‌تر و امن‌تر را برای کودکان و خانواده‌های شان ایجاد کند."

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان ملل متحد، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان به آب پاک و صحی آشامیدنی دسترسی ندارند. این سازمان گفته است که برای فراهم‌کردن و بهبود دسترسی میلیون‌ها افغان به آب آشامیدنی صحی به حدود ۴۸۰ میلیون دالر نیاز است.

XS
SM
MD
LG