لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: شش میلیون نفر در افغانستان یک قدم از قحطی فاصله دارند


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو اند و از این میان، شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد ناوقت روز یکشنبه ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) در یک گزارش تازه گفته است که وضعیت بشری در افغانستان رو به وخامت است و از جهان خواسته که در این وضعیت، در کنار مردم افغانستان بایستد.

اوچا در این گزارش گفته است که آن‌ها برای رسیدگی به ۲۳.۷ میلیون افغان در سال ۲۰۲۳، به ۴.۶ میلیارد دالر نیاز دارند.

به گفتۀ این سازمان، انتظار می‌رود که امسال، ۸۷۵ هزار کودک به سوتغذید شدید، ۲.۳ میلیون کودک به سوتغذیه متوسط و ۸۴۰هزار زن باردار و شیرده به این بیماری در افغانستان مبتلا شوند.

اوچا هشدار داده است که اگر افغانستان وارد سومین سال خشک‌سالی شود، بیماران سوتغذیه به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. به گفتۀ اوچا، افغانستان در حالی وارد سومین سال متواتر خشک‌سالی و دومین سال نزول اقتصادی فلج‌کننده می‌شود که هنوز هم درگیری‌ها در این کشور جریان دارد.

در گزارش آمده است که با تشدید بحران اقتصادی در افغانستان، درآمد ۸۰ درصد خانواده‌ها در سراسر این کشور کاهش یافته است.

در گزارش آمده که با وجود مشکلات، سال گذشتهٔ میلادی نهادهای بین‌المللی توانسته اند به بیش از ۲۶ میلیون نفر در این کشور رسیدگی کنند که این کمک‌ها تاجایی از سوق‌دادن بیشتر مردم به گرسنگی حاد و قحطی در افغانستان جلوگیری کرد.

سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی گفته است که در حالی که روند کمک‌رسانی به دلیل اقدامات محدودکنندۀ طالبان به ویژه بر زنان و دختران در افغانستان کاهش یافته است، آنان به تلاش‌های خود برای رسیدگی به میلیون‌ها افغان ادامه می‌دهند.

این سازمان و شرکای بشردوستانه‌اش از جامعه بین المللی خواسته اند که در همبستگی با مردم افغانستان باقی بماند و برای رسیدگی به نیازمندان در این کشور تلاش کنند.

این در حالی است که حکومت طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ کارمندان زن را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی منع کرد که این امر منجر به واکنش‌های گسترده ملی و بین المللی شد.

روزا اوتنبایووا، رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز به تاریخ هشتم مارچ (۱۷ حوت) هشدار داد که "اقدامات ظالمانه طالبان علیه زنان" ممکن است منجر به کاهش کمک‌های بشری و مالی شود.

این مقام سازمان ملل افزوده بود که بحث در مورد تامین بودجه برای پروژه‌های کوچک اساسی نیز به دلیل محدودیت‌های طالبان به تاخیر افتاده است.

XS
SM
MD
LG