لینک های دسترسی

Breaking News

جاپان در صدد ایجاد اعتماد با ترمپ است


هشدارهای ترمپ در زمان کارزارهای انتخاباتی اکثر متحدان امریکایی را نگران ساخته است
هشدارهای ترمپ در زمان کارزارهای انتخاباتی اکثر متحدان امریکایی را نگران ساخته است

صدراعظم جاپان گفته است که در دیدار با دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا برای ایجاد روابط معتمد بین دو کشور تلاش خواهد کرد.

شینزو آبه قرار است شام امروز پنجشنبه با آقای ترمپ در نیویارک دیدار کند. آقای آبه نخستین رهبر جهان است که پس از پیروزی آقای ترمپ در انتخابات هشتم نوامبر، با او دیدار می‌کند.

رسانه های جاپانی گزارش دادند که آقای آبه پیش از آنکه توکیو را به قصد امریکا ترک کند در صحبت با خبرنگاران گفت " ائتلاف ایالات متحده – جاپان سنگ تهداب دپلوماسی و امنیت جاپان است. این ائتلاف زمانی رمق می‌یابد که اعتماد استوار باشد."

تا اینحال، مقام‌های جاپانی و تیم انتقال آقای ترمپ در مورد اجندای اصلی دیدار این دو رهبر جزئیاتی ارایه نکرده اند.

اما یکی از مشاوران دونالد ترمپ که نخواسته است نامش گرفته شود به خبرگزاری رویترز گفته است که آقای ترمپ به صدر اعظم جاپان و سایر شریکان آسیایی ایالات متحده که از لفاظی های زمان کارزار انتخاباتی وی تکان خورده اند، اطمینان کامل خواهد داد.

بیانات آقای ترمپ در مورد احتمال دستیابی جاپان به سلاح هسته‌ای و هشدار وی به خروج سربازان امریکایی از آن کشورهای متحد امریکا که نمی‌خواهند پول بیشتر برای مصارف نظامیان امریکا بپردازند، نگرانی‌هایی را در توکیو خلق کرده است.

کتسویکی کاوایی مشاور آقای آبه به خبرگزاری رویترز گفت "صدر اعظم جاپان قطعاً در مورد اهمیت ائتلاف جاپان – ایالات متحده صحبت خواهد کرد و نیز اینکه این ائتلاف تنها در برگیرندۀ جاپان و ایالات متحده نبوده بلکه تمام "حوزۀ اقیانوس هند و آرام" را احتوا خواهد کرد.

مشاور آقای ترمپ در صحبت با خبرگزاری رویترز بر تعهد آقای ترمپ به مشارکت درازمدت و پایدار با حوزۀ اقیانوس آرام تاکید کرده است. او گفته است که حمایت مالی توکیو به سربازان امریکایی مستقر در جاپان شاید در ملاقات امروز مطرح شود اما محراق بحث نخواهد بود.

برخی دپلومات‌ها می‌گویند که تا زمان گزینش‌های عمدۀ آقای ترمپ، سخت است که پالیسی حکومت آیندۀ امریکا را در مورد مسایل مختلف از اعزام سربازان امریکایی به خارج گرفته تا زیاده طلبی چین و تهدید هسته‌ای کوریای شمالی، ارزیابی کرد.

پیشینۀ کار سیاسی و حقوقی آقای آبه و فقدان تجربۀ سیاسی آقای ترمپ، تفاوت عمدۀ این دو در ملاقات امروز خواهد بود، اما آنچه میان این دو مشترک است، تعهد به اعادۀ جایگاه شکوهمند هر دو کشور در سطح جهانی، تلاش برای صعود بیشتر چین و بهبود روابط با روسیه می باشد.

XS
SM
MD
LG