لینک های دسترسی

Breaking News

حملات اخیر طالبان بی‌پاسخ نخواهند ماند - فیصل


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که حملات اخیر طالبان در برخی ولایات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا روز دوشنبه ششم اپریل (۱۸ حمل) به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی افغانستان از چندین هفته به این‌سو در حالت دفاعی فعال اند و "ادامه حملات و خشونت‌های طالبان می‌تواند روند صلح افغانستان را صدمه بزند".

آقای فیصل همچنان در صفحۀ تویترش نگاشته است: "حملات و تهاجم طالبان در زابل و بدخشان بی‌پاسخ نخواهد ماند. ما به همکاری متحدان بین‌المللی خود پاسخ قوی به طالبان خواهیم داد. اکنون این مسوولیت متوجه گروه طالبان است که دوشادوش ملت گام‌های عملی به سوی تامین و برقراری صلح در کشور بر می‌دارند و یا به خشونت و حملات شان ادامه می دهند."

آقای فیصل همچنان گفته است که گفتگوها میان هیات طالبان و حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان دو طرف در کابل جریان دارد و طالبان باید خشونت‌ها را متوقف کرده و به مردم افغانستان نشان دهند که برای تامین صلح در آن کشور صادق اند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که طالبان در دو هفته گذشته بر شماری از پایگاه‌های نظامیان افغان در زابل و بدخشان حمله کردند که در این درگیری‌ها، "تلفات سنگین" بر نیروهای افغان وارد شده بود.

از سوی هم نیروهای امریکایی در افغانستان ادعای طالبان مبنی بر تخطی از توافق دوحه را بی‌اساس خوانده و سخنگوی این نیروها گفته است که به رعایت شرایط این توافق پابند اند.

سونی لگیت، سخنگوی این نیروها در افغانستان در صفحۀ تویترش نگاشته است در صورتی که نظامیان افغان مورد حمله قرار گیرند، نیروهای امریکایی بر اساس توافق امضا شده از این نیروها دفاع خواهند کرد.

آقای لگیت افزوده است: "طالبان باید خشونت‌ را کاهش دهند. کاهش خشونت از خواست‌های مردم افغانستان و برای رسیدن به یک توافق قابل قبول، به تمامی افغان‌ها ضروری است".

سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است که باید تمامی طرف‌ها در افغانستان تلاش‌های شان بر مبارزۀ با کروناویروس تمرکز دهند.

گروه طالبان دیروز اعلام کرد که ایالات متحده و همکاران داخلی و خارجی آن بارها توافقنامۀ صلح امریکا – طالبان را که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در دوحه امضا شد، نقض کرده اند.

آنان رهانشدن ۵۰۰۰ زندانی آن گروه بر اساس توافقنامه دوحه، حمله بر مراکز جنگجویان آن گروه، عملیات شب‌هنگام نیروهای افغان و امریکایی، حملات هوایی و هدف قرار دادن جنگجویان آن گروه را از جمله مواردی نقض توافقنامه یاد کرده اند.

در این اعلامیه، طالبان پذیرفته اند که در برخی از ولایت پوسته های امنیتی نیروهای افغان را هدف قرار داده اند.

XS
SM
MD
LG