لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: امریکایی‌ها توافق دوحه را نقض کرده اند


گروه طالبان گفته است که ایالات متحده و همکاران داخلی و خارجی آن بارها توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان را که به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان در دوحه امضا شد، نقض کرده اند.

طالبان روز یکشنبه پنجم اپریل (۱۷ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که جنگجویان آن گروه پس از امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده "با آنکه توانایی حملات را دارند" در شهرهای بزرگ و پایگاه نظامی حملاتی انجام نداده اند.

طالبان از رهانشدن ۵۰۰۰ زندانی آن گروه بر اساس توافقنامه دوحه، حمله بر مراکز جنگجویان آن گروه، عملیات شب‌هنگام نیروهای افغان و امریکایی، حملات هوایی و هدف قرار دادن جنگجویان آن گروه را از جمله مواردی نقض توافقنامه یاد کرده اند.

ایالات متحده و حکومت افغانستان هنوز به این ادعای طالبان واکنش نشان نداده اند. اما پیش از این جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو، از تمام جوانب درگیر در افغانستان خواسته که برای جلوگیری از گسترش کروناویروس در افغانستان، خشونت را کاهش دهند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز پس از دیدار با رهبران سیاسی افغان در کابل و ملا عبدالغنی برادر در قطر گفت که ایالات متحده به تعهدات خود با طالبان پابند است.

آقای پمپیو گفت: "ما با تعهداتی که به طالبان و رهبری حکومت افغانستان کرده‌ایم سازگار خواهیم بود...بر اساس تعهد زمانی خود به پیش می‌رویم. حمایت قاطع به شمول تمام ۲۹ کشور حضور خود را کاهش می‌دهد. ما تعهد کرده ایم که در ۱۳۵ روز قوای خود را کاهش دهیم. تا زمانیکه سطح خشونت‌ها پایان نگهداشته شود، ما به تطبیق تعهدات زمانی خود ادامه خواهیم داد."

از سویی هم وزارت دفاع ملی افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی آن کشور در حالت "دفاع فعال" قرار دارند و در ۲۴ ساعت گذشته چندین حملۀ طالبان را دفع کرده اند.

این وزارت افزوده است که جنگجویان طالبان شب گذشته بر شماری از پوسته‌های نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک، ولسوالی میوند قندهار و ولسوالی ارغنداب ولایت زابل حمله کرده اند که این حملات توسط نظامیان افغان عقب زده شده و تلفاتی نیز بر جنگجویان این گروه وارد شده است.

همچنان اتحادیه اروپا از طالبان خواسته است که تعهد قوی شان را در راستای گفتگوهای صلح و کاهش خشونت در افغانستان نشان داده و مطابق توافق دوحه، گفتگوی معنادار را برای آتش‌بس آغاز کنند.

ملل متحد نیز از همه طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است تا سطح خشونت را بیشتر کاهش دهند و برای تامین آتش‌بس و تفاهم پایدار سیاسی گام‌های عملی بردارند.

حکومت افغانستان نیز پس از توافق صلح ایالات متحده و طالبان، بر کاهش خشونت آن گروه و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG