لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن ادعای انعام برای کشتن سربازان امریکایی درافغانستان را بررسی می‌کند 


قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ارگان‌های استخباراتی این کشور را موظف سازد تا در مورد ادعا‌ها پیرامون انعام روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان، تحقیق کنند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید گفته است که ایالات متحده روسیه را برای اقدامات "خصومت‌بار و غیرمسوولانه‌اش" حسابده قرار خواهد داد.

او گفت که رییس جمهور بایدن دستور بررسی‌های همه جانبه در خصوص پاداش برای کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان را صادر می‌کند.

نیویارک تایمز در حدود هشت ماه پیش گزارش داد که استخبارات ایالات متحده یافته است که ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه در مقابل کشتن نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان به تندروان مرتبط به گروه طالبان پول پرداخت می‌کرد.

نیویارک تایمز گزارش داده بود که مقامات استخباراتی امریکا به این باور اند که قطعه ۲۹۱۵۵، شاخه‌ای از ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه، در دادن پول انعام به تندروان شامل است.

کرملین از این اتهامات اظهار بی خبری و گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای این گزارش را رد کرد و آنرا شایعه خوانده بود.

در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ امریکایی در جریان محاربه در افغانستان کشته شدند، اما تا حال واضح نیست که مرگ چه تعداد از نظامیان مشکوک است.

در جریان سال‌های گذشته، برخی از قوماندانان نظامی افغان با نشر تصاویر از تسلیحات پیشرفته - تفنگ‌های شب‌بین و نشانزن روسی - به طالبان گزارش داده بودند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا در اواخر ماه اگست گفت که که اگر ثابت شود که دیگر کشورها برای حمله بر نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان انعام داده باشند، از آنان انتقام گرفته خواهد شد.

اما پیش از آن، آقای ترمپ گزارش نیویارک تایمز را به کرات رد کرده و گفته بود که گزارش "جعلی" و "ساختگی" است تا به وی و حزب جمهوریخواه آسیب وارد شود.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که بر اساس آن جنگجویان این گروه، نیروهای امریکایی و بین‌المللی را در افغانستان هدف قرار نمی‌دهند.

مایک، پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده یک ماه پیش گفت که از حدود یک سال به این‌سو هیچ نظامی امریکایی در افغانستان کشته نشده است.

پاداش ایران

در کنار انعام روسیه، گزارش‌های از پاداش ایران به گروه طالبان برای کشتن سربازان امریکایی نیز نشر شده است.

شبکۀ سی ان ان در ماه اگست گزارش داد که اسناد معتبر در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به خاطر کشتن نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، به طالبان پاداش داده است.

پیشتر از آن مایک پمپیو، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده نیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که ایران طالبان را تسلیح می‌کند، هرچند ایران گفته‌های آقای پمپیو را "اتهامات بی‌اساس" خوانده و رد کرده بود.

پاداش چین

رسانه‌های امریکایی در اوایل ماه جدی گزارش دادند که معلومات تایید ناشدۀ استخباراتی نشان می‌دهد چین به "عمال غیردولتی افغان" پول پیشکش کرده است تا بر سربازان امریکایی مستقر در افغانستان حمله کنند.

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده که نخواست نامش گرفته شود، به تاریخ ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) در تماس با صدای امریکا جزییات این اطلاعات استخباراتی را که نخست توسط ویب‌سایت خبری اکسیوس نشر شده بود، تایید کرد.

اما چین آنرا خبر جعلی خوانده و گفته بود که هدف آن بدنام‌سازی این کشور است.

ادارهٔ آقای بایدن که فقط سه روز می‌شود به کار آغاز کرده است، تا کنون در مورد بررسی‌ها در خصوص ایران و چین چیزی نگفته است.

در طول ۱۹ سال گذشته کم و بیش ۲۴۰۰ تن از نظامیان امریکایی در افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG