لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: روز جهانی پناهندگان، روز شناسایی مشکلات آنان است


امروز روز جهانی پناهندگان است؛ ۲۰ جون، روزی که ملل متحد آنرا برای برزگداشت و تجلیل از پناهجویان جهان برگزیده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که روز جهانی پناهندگان فرصتی است برای به ایجاد همدردی و درک رنج و گرفتاری پناهجویان و این روزی است که باید مقاومت آنان را به هدف احیای مجدد زندگی شان پذیرفت.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۲۰ جون (۳۰ جوزا) در اعلامیه‌ای گفت: "امروز برای بزرگداشت از روز جهانی پناهندگان با مردم در سراسر جهان می‌پیوندم؛ روزی که شجاعت و انسانیت میلیون‌ها انسانی را می‌پذیریم که خشونت، ستم و جنگ آنان را مجبور به فرار کرده است."

رییس جمهور بایدن همچنان گفت: "ما امروز یک بار دیگر تعهد خویش برای تسکین رنج و گرفتاری از طریق کمک‌های بشردوستانه تصریح می‌کنیم و تلاش‌های خود را برای دست‌یابی به حل پایدار [مشکلات] پناهجویان، به شمول اسکان مجدد، دو برابر می‌سازیم."

آقای بایدن افزود که ایالات متحده یک بار دیگر تعهد می‌کند که برای پایان بخشیدن تنش‌های جاری که مردم را به پناهجویی مجبور کرده است، به تلاش‌های دپلوماتیک ادامه دهد.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، امروز در مقایسه به هر زمانی دیگر پناهجویان در جهان وجود دارند.

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که شماری از افرادی که به سبب جنگ، خشونت، ستم و نقض حقوق بشری شان فرار کرده اند، در سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۸۲.۴ میلیون رسیده بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ چهار در صد افزایش را نشان می‌دهد.

در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی شمار پناهجویان در جهان ۷۹.۵ میلیون بود.

گیلیان تریگس، معاون کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت که در جریان ۱۰ سال گذشته، شمار پناهجویان و افرادی که مجبوراً بی‌جا شده اند بیش از دو برابر افزایش یافته است.

او افزود که در حدود ۴۸ در صد این افراد را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که بیانگر دور بودن چند نسل از کشور اصلی شان است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان از جهان می‌خواهد تا به یاد داشته باشند که در پشت هر شماره یک فردی قرار دارد که به ترک خانه‌اش مجبور شده است؛ یک حکایت آوارگی، سلب مالکیت و گرفتاری قرار دارد.

این اداره افزوده است که این پناهجویان شایسته توجه و حمایت همگان اند تا نه تنها با فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه بلکه با یافتن راه حل به رنج‌هایشان، از آنان پشتیبانی شود.

روز جهانی پناهندگان برای نخستین بار در جهان در سال ۲۰۰۱ برگزار شد؛ روزی که از ۵۰مین سالگرد کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان بزرگداشت صورت گرفت. این روز در آغاز به صفت روز پناهندگان افریقا شناخته می‌شد، اما مجمع عمومی ملل متحد آنرا در ماه دسمبر سال ۲۰۰۰ منحیث روز جهانی پناهندگان مسما کرد.

XS
SM
MD
LG