لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: نظامیان امریکایی در انفجار میدان هوایی کابل کشته شدند


وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که در انفجار روز پنجشنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) در نزدیکی میدان هوایی کابل، شماری از نظامیان امریکایی کشته شده اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا با نشر بیانیه‌ای گفته است: "تایید کرده می‌توانیم که شماری از نظامیان امریکایی در حملۀ پیچیده در میدان هوایی کابل کشته شده اند. شماری هم به خاطر جراحات زیر درمان قرار دارند. همچنین می‌دانیم که شماری از افغان‌ها قربانی این حملۀ شنیع شده اند."

آقای کربی آمار مشخص تلفات نظامیان امریکایی و غیرنظامیان افغان را در این حمله مشخص نکرده است، اما خبرگزاری رویترز از قول منابع امریکایی گزارش داده است که در این انفجار کم از کم ۱۲ نظامی امریکایی کشته شده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان گفته است که در این انفجار کم از کم ۱۳ غیرنظامی افغان به شمول زنان و کودکان کشته و ۵۲ نفر دیگر زخمی شده اند. برخی قربانیان و مجروحین این انفجار به شفاخانۀ ایمرجنسی کابل منتقل شده اند.

آقای شاهین ضمن محکوم کردن این حمله گفته است که طالبان تمام تلاش خود را برای گرفتاری و به کیفر رسانیدن عاملان این حمله به خرج خواهد داد. یک مقام دیگر طالبان به صدای امریکا گفته است که این حمله توسط یک مهاجم انتحاری صورت گرفته است.

اندکی پس از این انفجار، منابع استخباراتی به صدای امریکا گفته اند که انفجار دیگری در نزدیکی هوتل باران در ۲۰۰ متری دروازۀ میدان هوایی کابل صورت گرفته است، اما جزییات بیشتری ارایه نکرده اند.

مقامات قصر سفید گفته اند که جوبایدن، رییس جمهور امریکا، از خبر انفجار در میدان هوایی کابل مطلع شده است و حتا ملاقات خود را با صدر اعظم اسراییل، به خاطر رسیدگی به وضعیت در افغانستان، به تعویق انداخته است.

این انفجار در زمانی صورت می‌گیرد که هزاران شهروند افغان در تلاش برای بیرون شدن از افغانستان پشت دروازه‌های میدان هوایی کابل جمع شده و هرج و مرج و ازدحام شدیدی را ایجاد کرده اند.

ساعاتی پیش از وقوع این حمله شماری از کشورهای خارجی به شمول بریتانیا و ایالات متحده به شهروندان خود که در افغانستان مستقر اند، از تهدید امنیتی هشدار داده و به آنان سفارش کرده بودند که از آمدن به سمت میدان هوایی کابل پرهیز کنند.

گروه داعش مسوولیت این حمله را به دوش گرفته است.

XS
SM
MD
LG