لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن از حمله داعش-خراسان بر قوای امریکایی در کابل 


جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۴ آگست (دوم سنبله)‌ هشدار داد به هر اندازه که قوای امریکایی بیشتر در کابل باقی بماند، با تهدید بیشتر حملهٔ‌ تندروان داعش-خراسان مواجه خواهد شد.

آقای بایدن گفت: "هر روزی که در ساحه [میدان هوایی بین المللی کابل] باشیم، یک روز دیگر است که داعش-خراسان در صدد هدف قرار دادن میدان هوایی و حمله بر قوای ایالات متحده و متحدین ما خواهد بود‌."

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۴ آگست (دوم اسد) گفت که پس از چاشت فردا چهار شنبه به وقت واشنگتن دی سی در مورد روند تخلیهٔ شهروندان امریکایی از افغانستان صحبت خواهد کرد.

آقای بلینکین در یک پیام تویتر خود گفته است که حمایت وسیعتر از روند خروج کامل از افغانستان نیز بخشی از صحبت روز چهار شنبه اش خواهد بود.

اظهارات رییس جمهور و وزیر خارجه امریکا در مورد تخلیۀ کامل قوای بین المللی از افغانستان در حالی صورت گرفته است که مقام های ایالات گفته اند که تلاش می کنند تا همه شهروندان امریکایی و همکاران افغان شان را تا ضرب الاجل تعیین شده ۳۱ آگست از افغانستان بیرون کنند.

اما برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه و بریتانیا خواهان تمدید ضرب الاجل تعیین شده استند و تاکید کرده اند که تمدید این ضرب الاجل یک ضرورت است.

موقف گروه طالبان

اما گروه طالبان گفته است که تمدید ضرب الاجل "اقدام یک جانبه و به معنی ادامهٔ اشغال" است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه شنبه گفت که "پیام ما به امریکایی ها این است که تمام اتباع خویش را تا همین تاریخ (۳۱ اگست) از افغانستان بیرون کنند زیرا هم امکانات دارند، هم طیاره دارند و میدان هوایی نیز در اختیار شان است."

او افزود که بیش از این به خارج کردن افغان‌ها اجازه نمی‌دهند و نه از بیرون شدن آنان خرسند اند.

ذبیح الله مجاهد همچنان گفته است که آن گروه فراتر از ۳۱ اگست به امریکایی ها اجازهٔ حضور در افغانستان را نخواهد داد و در مقابل آن موقف خواهد گرفت.

این در حالی است که هنوز هم هزاران نفر در بیرون میدان هوایی کابل تجمع کرده و در تلاش بیرون شدن از افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG