لینک های دسترسی

Breaking News

کابل میزبان نشست 'قلب آسیا' می شود


عکس: حکومت افغانستان
عکس: حکومت افغانستان

مبارزه با دهشت افگنی و مواد مخدر رسیدگی به حوادث طبیعی و ایجاد هماهنگی میان اتاق های تجارت کشور های قلب آسیا بخشی از اجندای نشست کابل را تشکیل می دهد که قرار است فردا برگزار شود.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به صدای امریکا گفت که اعتماد سازی میان کشور های همسایه و منطقه بخش مهم دیگر این نشست می باشد.

وی افزود "باور حکومت افغانستان این است که طی ده سال گذشته پروسه استانبول یکی از پروسه های عملی و امیدوار کننده است که در راستای همکاری های منطقه وی آغاز شده و طی چند ماه گذشته که از کنفرانس استانبول گذشته، این پروسه به پختگی لازم رسیده است."

نشست کابل که افغانستان آن را "قلب آسیا" نام داده است، یک سال بعد از نشست استانبول به منظور پی گیری فیصله های آن دایر میشود.

پس از امضأی سند همکاری های استراتیژیک میان افغانستان و کشور های مختلف جهان، به ویژه ایالات متحده، کارشناسان افغان نیز نسبت به نتایج نشست کابل ابراز خوشبینی می کنند.

جعفر مهدوی، عضو ولسی جرگۀ افغانستان و استاد پوهنتون میگوید که در این اواخر افغانستان با امضای قرارداد های ستراتیژیک اعتبار قابل ملاحظۀ در روابط دپلوماتیک خود به دست آورده، و اکنون میتواند در نشست کابل دست بالای داشته باشد.

اعضای مشرانو جرگۀ افغانستان با انتقاد از کشور های شرکت کننده در نشست های شیکاگو، شانگهای و قلب آسیا گفته است در حالی که این کشور ها برای جلوگیری دهشت افگنی در منطقه اقدامات جدی و عملی نم یکنند چگونه میتوانند راه ابریشم را احیا کنند و پایپ لاین گاز ترکمنستان- افغانستان و هند را به اتمام برساند.

با وجود تقاضا های مکرر افغانستان برای توقف حملات توپخانۀ پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان، مانند ولایات کنر، نورستان و ننگرهار، در روز های اخیر نیز برخی نقاط مناطق مذکور شاهد حملات توبخانه یی و راکت از سوی پاکستان بوده است – موضوعی که سفارت پاکستان در کابل باوجود تلاش متعدد نخواست با صدای امریکا در آن مورد تبصره کند.

XS
SM
MD
LG