لینک های دسترسی

Breaking News

سفر غیر مترقبه و تأریخی جان کری به سومالیا


جان کری حین ملاقات با مقامات سومالیا
جان کری حین ملاقات با مقامات سومالیا

وزیر خارجۀ ایالات متحده در سفرش به افریقا، بر جلوگیری از جذب جوانان به گروه های تندرو همچو بوکوحرام، الشباب، و داعش تأکید کرد.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا پس از سفرش به کینیا، در یک اقدام غیرمترقبه، وارد سومالیا گردید. این نخستین باریست که یک دیپلومات ارشد ایالات متحده از سومالیا دیدار میکند. سومالیا پایگاه عمدۀ دهشت افگنان گروه تندرو اسلامی به نام الشباب شمرده میشود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده میگوید هدف از دیدار آقای کری با رهبران سومالیا در شهر موگادیشو، بحث با آنان روی مسایل امنیتی و پیشرفت سومالیا به سوی اصلاحات و توسعه در آن کشور میباشد.

آقای کری قبل از سفرش به سومالیا، به نایروبی رفته بود و پس از دیدار با رئیس جمهور اوهورو کینیاتا، تعهد کمک میلیون ها دالر را به کشور کینیا اعلام داشت. وی همچنان طی دیدار و گفتگو با رئیس جمهور کینیا درمورد راه ها و طرق موثر برای مبارزه با تهدید شورشیان الشباب مستقر در سومالیا کشور همسایه آن بحث و مذاکره نمود.

همدردی با کینیا

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از مذاکرات در نایروبی، با خانواده ها و اقارب قربانیان حملات اخیر دهشت افگنی در کینیا ابراز داشت. یک ماه پیش، تندروان مربوط به گروه الشباب، بر استادان و محصلان پوهنتون گاریسا در کینیا حمله کرده و حدود ١٥٠ نفر از غیرمسلمانان را کشتند.

آقای کری در رابطه با جلوگیری از همچو وقایع گفت: "مسئلۀ حتمی و بزرگتر این است که مردم، به ویژه جوانان، را متقاعد ساخت تا از پیوستن به گروه های مثل الشباب، بوکو حرام و داعش بپرهیزند. "

آقای کری افزود که یک استراتیژی موفق برای شکست دادن گروه های مانند الشباب ، متکی بر ایجاد اعتماد میان مقامات و جوامع محلی می باشد، زیرا جامعه مسلمانان کینیا از نخستین کسانی بودند که علیه تروریست ها در گاریسا راهپیمایی کردند، و نیز پناهندگان سومالیایی در کینیا به خاطر گروه الشباب فرارکرده اند.

اعلام کمک های اضافی

وزیر خارجۀ ایالات متحده در جریان سفرش به کینیا، کمک ۴٥ میلیون دالر اضافی را برای حمایت از برنامه های امداد ملل متحد برای مهاجرین سومالیایی در کینیا اعلام داشت.

برخی از مقامات کینیا ابراز نگرانی کرده اند که گروه تندرو الشباب کمپ پناهندگان داداب را برای راه اندازی حملات در کینیا مورد استفاده قرار داده است.

در جنگ میان نیرو های اتحادیۀ افریقا و تندروان الشباب، ایالات متحده برای نیرو های اتحادیۀ افریقا، کمک ها را فراهم آورده و همچنان با طیاره های بی سرنشین خود، مواضع تندروان را بمباران کرده است.

XS
SM
MD
LG