لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: افغانستان باید آماده صلح و جنگ باشد


به باور خلیلزاد پاکستان تا حال فقط حرف همکاری زده است
به باور خلیلزاد پاکستان تا حال فقط حرف همکاری زده است

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد به تلویزون آشنا صدای امریکا گفت که دولت افغانستان باید همزمان آمادگی برای صلح و جنگ با طالبان را داشته باشد.

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان رفت آمدهای مقام ها میان کابل و اسلام بیشتر گردیده است و هفته گذشته رئیس ارتش و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) در سومین سفر در حدود سه ماه در کابل ظاهر شدند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان هم سال گذشته به پاکستان رفت و در یک اقدام بی پیشینه، از مرکز ارتش آن کشور دیدار نمود.

در حالی که مقام های افغان از بهبود روابط با پاکستان اظهار امیدواری کرده اند، آقای خلیلزاد می گوید که پاکستان تا این دم هیچ اقدام عملی در راستای تغییر سیاست اش در قبال افغانستان اجرا نکرده است اما کابل چندین اقدام حسن نیت و همکاری با اسلام آباد را انجام داده است.

این دیپلمات پیشین امریکایی به تاخیر انداختن خرید سلاح از هندوستان، فرستادن چندین محصل نظامی افغان برای آموزش به پاکستان و دستگیری مظنونین حمله مرگبار بر مکتب نظامی پیشاور را اقداماتی خواند که کابل برای همکاری بیشتر با پاکستان انجام داده است.

به گفته آقای خلیلزاد "پاکستانی ها تا حال فقط حرف زده اند "اما کابل باید از آنها اقدامات عملی بخواهد.

زلمی خلیلزاد گفت در زمانی که او سفیر امریکا در کابل بود در سفری به پاکستان از پرویز مشرف، رئیس جمهور وقت پاکستان، خواست تا بر ضد رهبران طالبان در پاکستان اقدام کند اما آقای مشرف ضمن رد حمایت کشورش از طالبان گفت که "آدرس و شماره تلیفون رهبران طالبان" را برایش بدهد. "حالا آقای مشرف خود گفته است که از طالبان حمایت می کرد."

XS
SM
MD
LG