لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: تحمیل یک مفکوره در افغانستان ناکام است


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای روند مذاکرات صلح افغانستان، برای پنجمین بار به منطقه سفر کرده تا گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان به نتیجه برسد
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای روند مذاکرات صلح افغانستان، برای پنجمین بار به منطقه سفر کرده تا گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان به نتیجه برسد

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که تحمیل یک طرز فکر و ایدیولوژی در افغانستان "تجربۀ ناکام" بوده و هیچگاهی نتوانسته است نتایج مطلوب را در قبال داشته باشد.

زلمی خلیلزاد در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی گفت "کوشش کردن از راه زور که یک مفکوره بالای کل افغان‌ها قبولانده شود، یک تجربۀ ناکام بوده است. در دهۀ ۱۹۸۰، کمونیست ها کوشش کردند تا مفکورۀ خود را حاکم کنند، ناکام بود؛ در دهۀ ۱۹۹۰ دیدید که چه جنجال هایی آمد با آمدن مجاهدین؛ به تعقیب آن سیستم طالبان که هر سه سیستم ناکام بود. "

آقای خلیلزاد همچنین تاکید کرد که روند آمادگی برای مذاکرات صلح و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با هم موازی به پیش برده شود، اما تاکید کرد که او ترجیح می دهد که قبل از برگزاری انتخابات، طرفین متخاصم به یک توافق دست یابند.

آقای خلیلزاد افزود "طرفدار این استم که {در عین وقت} آمادگی برای انتخابات و صلح گرفته شود. طرفدار این استم که موافقه بین طالبان و {حکومت} افغانستان قبل از انتخابات صورت بگیرد."

این دیپلومات ارشد امریکای-افغان تبار اما گفت که احتمال آن می‌رود که قبل از ۲۸ سپتمبر، تاریخ تعیین شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، طرفین متخاصم به توافق نرسند، بنا براین، لازم است تا برای برگزاری انتخابات در آن کشور نیز آماده بود.

آقای خلیلزاد در پاسخ به سوالی که آیا نیرو های امریکایی تا سه الی پنج سالی آینده افغانستان ترک خواهند کرد یا خیر، گفت "اگر مشکل تروریزم در افغانستان نباشد، اگر افغانستان به موجودیت نیرو های خارجی ضرورت نداشته باشد، اگر حکومت آیندۀ افغانستان، طالبان و غیره، ضرورت نداشته باشند و نخواهند که قوای خارجی در افغانستان باقی بماند، بلی چرا نی."

زلمی خلیلزاد همچنین نقش کشور های منطقه از جمله پاکستان و روسیه را در روند صلح افغانستان مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد که امریکا در صدد "انحصار دپیلوماسی روند صلح افغانستان" نبوده، بلکه از تلاش های منطقه‌ای برای تامین صلح و ثبات در آن کشور استقبال می کند.

XS
SM
MD
LG