لینک های دسترسی

Breaking News

سوتغذیه جان ۳۶۰ کودک را در افغانستان گرفته است - طالبان


وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان می‌گوید که در جریان سال روان میلادی، کم از کم ۳۶۰ کودک مبتلا به سوتغذیه حاد در افغانستان جان باخته اند.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت ناوقت روز چهارشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که از آغاز سال ۲۰۲۲ تا اکنون بیش از ۴۵۶هزار کودک مبتلا به سوتغذیه به مراکز صحی جهت تداوی ثبت شده اند.

به گفتهٔ آقای هژیر، از جملهٔ تمام این کودکان، ۳۴۲هزار آن به سوتغذیه متوسط و در حدود ۱۱۳هزار کودک دیگر به سوتغذیه حاد مبتلا اند.

سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان گفت که در جریان سال روان میلادی ۹۱هزار مادر شیرده نیز با سوتغذیه حاد و متوسط به شفاخانه‌ها مراجعه کرده اند.

بر اساس آمار وزارت صحت حکومت طالبان، در جریان سال روان میلادی به بیش از ۵۶هزار کودک مبتلا به سوتغذیه، خدمات داخل بستر ارایه شده و طی بیش از نه ماه گذشته، ۵۶۶هزار کودک مصاب به این بیماری، تحت پوشش خدمات صحی قرار گرفته اند.

سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان گفت که در حال حاضر، حدود نه‌هزار و ۱۰۰ کودک مبتلا به سوتغذیه، در مراکز صحی تحت درمان قرار دارند و بیش دوهزار و ۴۲۰ مرکز صحی برای کودکان مبتلا به سوتغذیه خدمات بهداشتی ارایه می‌کنند.

همچنین وزارت صحت، کمپاین‌های آگاهی عامه را در سراسر افغانستان برای مردم راه‌اندازی کرده و ماشین تولید غذای مقوی کودکان را به کمک برنامه جهانی در کابل فراهم کرده است.

این در حالی است که روز گذشته، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفت که ۱.۱ میلیون کودک امسال در افغانستان با شدیدترین شکل سوتغذیه حاد مواجه اند.

براساس گزارش یونیسف، این آمار تقریباً دوبرابر رقم کودکان سوتغذی در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. سال گذشته نیز این رقم اندکی کمتر از یک میلیون بود. یونیسف گفته است که تعداد فزایندهٔ کودکان مبتلا به سوتغذیه همه روزه در شفاخانه‌ها بستری می‌شوند.

محمد آگ‌ایویا، نماینده یونیسف برای افغانستان می‌گوید که شمار کودکان زیر پنج سال که در مراکز صحی با سوتغذیه شدید بستری می‌شوند به طور پیوسته افزایش یافته است. به گفتهٔ وی، این رقم در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ به ۱۶ هزار، در ماه مارچ ۲۰۲۱ به ۱۸ هزار و در ماه مارچ ۲۰۲۲ به ۲۸ هزار کودک افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG