لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در پنج ماه اخیر ۸۲۰هزار فرد مبتلا به سوتغذی به مراکز صحی مراجعه کرده اند


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون، ۸۲۰هزار نفر، به شمول کودکان و مادران مبتلا به سوتعذی، برای درمان به مراکز صحی و شفاخانه‌ها مراجعه کرده اند.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ششم جون (۱۶ جوزا) با فرستادن پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت که از این میان، ۵۷۰هزار آن کودکان زیر سن پنج سال بوده اند که به آنان خدمات صحی ارایه شده است.

آقای هژیر افزود که در این مدت، حدود ۳۸۱هزار واقعه سوتغذی شدید و ۱۸۹هزار مورد سوتغذی متوسط در سراسر این کشور ثبت شده است.

این مقام وزارت صحت حکومت طالبان افزود که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که در حال حاضر، ۳.۸ میلیون کودک زیر سن پنج سال از بیماری سوتغذی در افغانستان رنج می‌برند که از این میان، حدود یک میلیون آن به سو تغذی شدید و حدود ۲.۸ میلیون دیگر این کودکان به سوتغذی متوسط، مبتلا اند.

پیش از این وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته بود که از آغاز سال جاری میلادی، بیش از ۳۶۰ کودک مبتلا به سوتغذی در افغانستان جان باخته اند.

در حال حاضر، بیش از ۲۴۰۰ مرکز صحی در سراسر افغانستان به خاطر درمان بیماران سوتغذی وجود دارد.

سخنگوی این وزارت افزود: "همچنین به تعداد ۱۲۰ شفاخانۀ مرکزی، ولایتی و حوزوی ما در بخش خدمات داخل بستر به این مریض‌ها فعال ساخته شده است. در حال حاضر به تعداد ۱۲هزار و ۴۰۰ مریض به شکل داخل بستر هم فعلاً همرای ما استند."

دو روز پیش یک مقام ارشد صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در افغانستان با ابراز نگرانی گفت که با گذشت هر روز، واقعات سوتغذی در میان کودکان در این کشور رو به افزایش است.

محمد آگ‌ایویا، نماینده یونیسف برای افغانستان، در تویتی نوشته است که همراه با مدیر تغذیۀ این صندوق از شماری شفاخانه‌ها در کابل و پروان دیدار کرده و وضعیت درمان کودکان بیمار به سوتغذی در این شفاخانه‌ها را به بررسی گرفته اند.

آقای ایویا افزوده که است که کودکانی را در این شفاخانه‌ها دیده اند که در حال جان دادن بوده اند.

این در حالی است که یک روز پیش از آن، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفت که ۱.۱ میلیون کودک امسال در افغانستان با شدیدترین شکل سوتغذی حاد مواجه اند.

براساس گزارش یونیسف، این آمار تقریباً دو برابر رقم کودکان سوتغذی در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. سال گذشته نیز این رقم اندکی کمتر از یک میلیون بود. یونیسف گفت که تعداد فزایندهٔ کودکان مبتلا به سوتغذی همه روزه در شفاخانه‌ها بستری می‌شوند.

نماینده یونیسف برای افغانستان همچنان گفته است که شمار کودکان زیر پنج سال که در مراکز صحی با سوتغذی شدید بستری می‌شوند، به طور پیوسته در حال افزایش است. به گفتهٔ او، این رقم در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۶ هزار، در ماه مارچ ۲۰۲۱ به ۱۸ هزار و در ماه مارچ ۲۰۲۲ به ۲۸ هزار کودک افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG