لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش آمار فلج کودکان؛ 'طالبان مانع تطبیق واکسین' می‌شوند


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که به دلیل ممانعت تطبیق واکسین پولیو توسط طالبان و گروه داعش، آمار فلج کودکان در افغانستان افزایش یافته است.

مقام‌های محلی ولایت ارزگان از یک واقعه مثبت دیگر پولیو روز یک شنبه ۲۳ جون (دوم سرطان) در این ولایت خبر داده اند که در چهار روز گذشته دومین واقعه مثبت پولیو در این ولایت می‌باشد.

کودک مبتلا به پولیو ۲۱ ماهه است و این واقعه در روستای مهرآباد شهر ترینکوت به ثبت رسیده است.

داکتر وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان با ابراز نگرانی به صدای امریکا گفت که از آغاز سال میلادی تا اکنون ۱۰ واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است که "عامل آن طالبان" اند.

آقای مایار افزود: " این که واقعات مثبت پولیو دیده می‌شود زیادتر در مناطقی است که زیر تسلط مخالفین بوده اند و مخالفین مسلح دولت، به شمول طالبان و داعش، اجازه تطبیق واکسین خانه به خانه و حتی در مسجد را نداده اند."

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه بسیاری از تلاش‌های این وزارت برای تطبیق واکسین کودکان در زیر مناطق کنترول طالبان و دیگر گروهای دهشت افگن نتیجه نداده اند.

او همچنان افزود: "هر قدر چالش‌های امنیتی بیشتر می‌شود عرضه خدمات صحی هم با مشکلات رو به رو می‌شود. ما سال گذشته در مجموع ۲۱ واقعه ثبت پولیو داشتیم و امسال خطر این وجود دارد که آمار مثبت پولیو بیشتر از سال گذشته باشد".

از ماه حمل سال خورشیدی تا اکنون، ۴ واقعه مثبت پولیو در ولایت ارزگان، دو واقعه در کندهار، سه واقعه در هلمند و یک واقعه در کنر ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG