لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن بر حمایت ایالات متحده از حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه، ۲۷ اپریل (هفتم ثور) در دیدار با انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، بر حمایت ایالات متحده از دولت فراگیر و حقوق زنان و دختران در افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده و منشی عمومی ملل متحد در حالی از حق آموزش و کار حمایت شان را بیان می‌کنند که طالبان در اقدام تازه کار زنان را در دفاتر ملل متحد در افغانستان منع کرده اند.

این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران افغان را محکوم کرده و از آن گروه خواست تا ممنوعیت‌های وضع شده را لغو کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این قطعنامه را که بیش از ۹۰ کشور جهان از آن اعلام حمایت کرده اند، با اکثریت آرا تصویب کرد.

قطعنامه، ممنوعیت طالبان بر کار زنان در ادارات ملل متحد را در تاریخ این سازمان "بی‌پیشینه" توصیف کرده و گفته است که این ممنوعیت حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می‌کند. قطعنامه همچنین بر "نقش حیاتی زنان در جامعه افغانستان" تاکید می‌کند.

حکومت طالبان در ماه روان میلادی زنان را از کار در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان منع کرد و قبل از آن در دسمبر گذشته زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و بین‌المللی منع کرده بود.

به دنبال این اقدام طالبان، سازمان ملل متحد اعلام کرد که اگر طالبان به زنان اجازه کار در اداره‌های این سازمان را ندهند، ملل متحد آماده است تا در ماه می برای خروج از افغانستان تصمیم بگیرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که طالبان از یک سو اجازه جریان کمک‌های بشردوستانه و انکشافی را می‌دهند و از سوی دیگر مدام دستورات جدید صادر و تغییراتی ایجاد می‌کنند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ به دلیل وضع محدویت‌های فراوان بر حقوق دختران و زنان، همواره از سوی جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته اند.

با وجود اینکه طالبان وعده داده بودند که پس از به قدرت رسیدن، برخلاف حکومت قبلی خود، اعتدال را حفظ کنند، اما زنان را از کار و تحصیل، آموزش دختران در دوره متوسطه و لیسه و دانشگاه‌هارا ممنوع کردند و حتی مانع رفتن زنان به پارک‌های عمومی، حمام‌های عمومی و ورزشگاه‌ها شدند.

XS
SM
MD
LG