لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ و میر ناشی از بیماری سرخکان در افغانستان افزایش یافته است- سازمان جهانی صحت


سازمان جهانی صحت روز جمعه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) از گسترش بیماری سرخکان در افغانستان خبر داده و می‌گوید که این بیماری در ماه گذشته جان بیش از ۱۵۰ نفر را گرفته است.

این سازمان، با ابراز نگرانی از شیوع این بیماری می‌گوید که افغانستان با کمبود مواد غذایی و سو تغذیه گسترده مواجه است و اطفال در برابر این مرض ساری آسیب پذیر می‌باشند.

کرسشن لندمایر، سخنگوی سازمان جهانی صحت به خبرنگاران گفت:" از اواخر ماه جولای سال ۲۰۲۱ بدینسو موارد مرض سرخکان در تمام ولایات افزایش یافته است".

آقای لندمایر افزود که در جریان هفته سوم ماه جنوری سال روان ۱۸ درصد و در هفته آخر ماه جنوری موارد ابتلا به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها در مجموع در ماه جنوری امسال در حدود ۳۵۳۱۹ مورد مشکوک به سرخکان ثبت شده است که در این میان ۱۵۶ تن جان خود را از دست داده‌اند.

آقای لندمایر با اشاره به اینکه ممکن آمار مرگ ومیر مرتبط به بیماری سرخکان کمتر گزارش داده شده باشد، هشدار داد که انتظار می رود تعداد بیماران مبتلا به سرخکان افزایش یابد و اضافه کرد:" افزایش سریع مبتلایان در ماه جنوری نشان می‌دهد که تعداد مرگ میر ناشی از مرض سرخکان در هفته های آینده احتمالاً افزایش پیدا کند."

سرخكان یک بیماری ویروسی و به شدت ساری است که تداوى ندارد و تنها راه جلوگیری از ابتلا به آن تطبیق واکسین و رعایت بهداشت فردی و محیطی است.این ویروس که بیشتر کودکان را هدف قرار می‌دهد سبب نابینا شدن، کر شدن، تورم مغزی و دیگر آسیب‌های مغزی می‌شود.

این در حالی است که صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در افغانستان از افزایش موارد سو تغذیهٔ کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و به تاریخ نهم فبروری هشدار داده بود که اگر اقدامات فوری در این مورد اتخاذ نشود، ممکن بیماری جان یک میلیون کودک افغان را بگیرد.

موارد افزایش مرض سرخکان در حالی گزارش شده که افغانستان پس از تسلط طالبان با یک فاجعه جدی بشری و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و سازمان ملل متحد هشدار داده است که نصف از مردم افغانستان با کمبود مواد غدایی مواجه اند.

بهترین توصیه برای جلوگیری از مبتلا شدن به مرض سرخکان تطبیق واکسین آن می‌باشد.

طبق گزارش سازمان جهانی صحت، در ماه دسمبر سال گذشته درحدود ۱.۵ میلیون کودک در ساحات آسیب پذیر کشور واکسین سرخکان دریافت کردند.

این سازمان برای کمک به کاهش بیماری و مرگ ناشی از ویروس سرخکان در ماه نومبر در حدود ۸.۵ میلیون مکمل‌های ویتامین "A" را در دسترس کودکان در سراسر افغانستان قرار داد.

آقای مایر گفت که سازمان جهانی صحت تلاش می‌کند تا کمپاین بزرگ تطبیق واکسین سرخکان را در ماه می سال روان به راه بی‌اندازد تا بیش از سه میلیون کودک واکسین سرخکان را در افغانستان دریافت کنند.

XS
SM
MD
LG