لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از بروز 'بحران انسانی' در افغانستان هشدار داد


ملل متحد گفته است که بیش از ۵۰ در صد کودکان زیر پنج در سراسر افغانستان با "سوء تغذید شدید" دست و پنجه نرم می کنند.
ملل متحد گفته است که بیش از ۵۰ در صد کودکان زیر پنج در سراسر افغانستان با "سوء تغذید شدید" دست و پنجه نرم می کنند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز چهار شنبه اول سپتمبر (دهم سنبله) هشدار داد که افغانستان در حال سقوط به سمت "بحران انسانی" است.

رامیز الکباروف، مسوول هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد گفت که ادامهٔ‌ منازعه،‌ خشکسالی و کاهش کمک‌های بین المللی از جمله عواملی است که مردم افغانستان را با "بحران انسانی" مواجه می‌کند.

آقای الکباروف گفت که ملل متحد خواهان تمویل فوری شده است تا مواد خوراکی به افغانستان انتقال داده شود. به گفتهٔ این مقام ملل متحد، کم از کم ۲۰۰ میلیون دالر نیاز است تا کمک‌های فوری غذایی برای کودکان در افغانستان فراهم شود.

آقای الکباروف گفت: "به خاطر رسیدگی به نیازمندی کنونی مواد غذایی، ما حد اقل به ۲۰۰ میلیون دالر تنها در بخش سکتور مواد خوراکی ضرورت داریم تا بتوانیم غذا را به آسیب‌پذیرترین طبقهٔ مردم برسانیم و کودکان آسیب‌پذیر ترین طبقه را تشکیل می‌دهند. بیش از نیم کودکان زیر سن پنج سال [در افغانستان] از سوء تغذیه شدید رنج می برند."

این مقام ملل متحد همچنین گفت که اگر این کمک‌ها به موقع فراهم نشود، کودکان در افغانستان به مواد غذایی دسترسی نخواهند داشت.

آقای الکباروف گفته است که تا آخر ماه سپتمبر سال روان میلادی ذخایر مواد خوراکی برنامه غذایی جهان یا (WFP) در افغانستان مصرف خواهد شد و این سازمان قادر نخواهد بود مواد خوراکی را به نیازمندان توزیع کند، مگر اینکه اقدامات لازم به موقع اتخاذ شود.

این مقام ارشد ملل متحد همچنین گفته است که حد اقل بیش از ۳۳ در صد مردم در سراسر افغانستان در حال حاضر مطمین نیستند که خود و اعضای خانواده‌های شان به یک وقت غذا دسترسی خواهند داشت یا خیر؟‌

آقای الکباروف گفته است که برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان، این سازمان خواهان ۱.۳ ملیارد دالر شده است، اما تا حال فقط ۴۰۰ میلیون دالر فراهم شده است. او تاکید کرد که برای "جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان" اقدامات لازم همین حالا باید روی دست گرفته شود.

تقاضای ملل متحد برای فراهم آوری کمک مالی در حالی صورت گرفته است که پس از تسلط طالبان بر کابل،‌ کشورهای غربی و شماری از سازمان های بین المللی میلیاردها دالر ذخایر پولی افغانستان را در بانک‌های بین المللی منجمد کرده اند.

XS
SM
MD
LG