لینک های دسترسی

Breaking News

چگونه می‌توان کودکان را از شر پولیو در امان داشت؟


آرشیف
آرشیف

مسوولان صحی ولایت کندز می‌گویند که رعایت بهداشت، تغذیه سالم و تطبیق واکسین پولیو برای کودکان زیر پنج سال، آنان را در برابر بیماری پولیو وقایه می‌کند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ کندز به رعایت بهداشت فردی کودکان تاکید کرده و از خانواده‌ها می‌خواهند که با تطبیق دو قطره واکسین پولیو، کودکان شان را از این بیماری مهلک نجات دهند.

محمد اسماعیل، مسوول آگاهی‌دهی عامۀ سازمان جهانی صحت در ولایت کندز به صدای امریکا گفت: "پولیو یک بیماری ساری و خطرناک است، اما می‌توان با روی‌دست گرفتن تدابیر وقایوی لازم از آن جلوگیری نمود."

او خانواده‌ها را ترغیب کرد تا به بهداشت و تغذیۀ کودکان شان توجه جدی کرده و آنان را به وقت معین واکسین کنند، تا از فلج دایمی نجات یابند.

در عین حال، شماری از شهروندان کندز نیز می‌گویند که برای محو کامل پولیو باید خانواده‌ها بهداشت فردی و محیطی را به‌گونۀ جدی رعایت کنند.

زلمی حمیدی، یک تن از باشند‌گان ولایت کندز به صدای امریکا گفت: " چون واکسین پولیو برای صحت کودکان مفید است، بنا بر این ما در هر کمپاین پولیو کودکان زیر پنج سال خود را واکسین می‌کنیم."

آقای حمیدی اضافه کرد، هرگاه مردم به نظافت خانه‌ها و بهداشت کودکان شان توجه کنند و از انداختن کثافات در کوچه‌ها خودداری کنند، به زودترین فرصت شاهد محو پولیو در افغانستان خواهیم بود.

محمد عارف حسن‌زی، متخصص صحت کودکان در شفاخانۀ اندراگاندی در کابل، در پیوند به موضوع گفت: " خانواده‌ها باید کودکان خود را در برابر بیماری‌هایی که آنان را تضعیف می‌کنند، مانند سوتغذیه، سرخکان و سینه و بغل وقایه کنند، زیرا کودکان ضعیف چانس بیشتر مبتلا شدن به پولیو را دارند."

به باور آقای حسن‌زی، اطلاع دادن به‌موقع واقعات پولیو در مناطق دور‌دست باعث می‌شود تا اقدامات لازم برای امحای کامل پولیو در افغانستان روی‌دست گرفته شود و به این‌گونه کودکان از فلج دایمی نجات یابند.

همزمان با آغاز کمپاین پولیو سال ۲۰۲۲ در افغانستان، سازمان جهانی صحت و صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) ابراز امیدواری کردند که در سال جاری بیماری پولیو از افغانستان ریشه‌کن خواهد شد، اما ثبت نخستین مورد این بیماری در آغاز این سال می‌تواند هشداری برای گسترش ویروس پولیو در این کشور باشد.

XS
SM
MD
LG