لینک های دسترسی

Breaking News

طرزالعمل مذاکرات صلح نهایی و بحث روی اجندا آغاز شد


برخی اعضای هیات‌ مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر از نهایی‌شدن طرزالعمل کاری مذاکرات بین‌الافغانی در قطر خبر داده اند.

نادر نادری، عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان روز چهارشنبه دوم دسمبر (۱۲ قوس) در صفحۀ تویترش نگاشته است که این طرزالعمل به شمول مقدمۀ آن نهایی شده و قرار است بحث‌ها‌ روی اجندای مذاکرات آغاز شود.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در یک پیام تویتر این خبر را تایید کرده است.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و این گفتگوها به دلیل اختلاف‌ها در ترتیب اصول مذاکرات تا اکنون به نتیجه‌ای نرسیده بود.

واکنش‌ها

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز در یک پیام تویتر از این پیشرفت استقبال کرده و گفته است که این انکشاف راه را برای بحث در مورد اجندای مذاکرات صلح هموار می‌کند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان ضمن استقبال از نهایی‌شدن طرزالعمل گفتگوهای بین‌الافغانی در یک پیام تویتر نگاشته که هیات‌های دو طرف با این توافق، نشان داده اند که آنان می‌توانند روی موضوعات دشوار به توافق برسند.

آقای خلیلزاد افزوده است که حالا افغان‌ها انتظار پیشرفت در روند مذاکرات صلح و تامین آتش‌بس را دارند. او تاکید کرده است که با تمام طرف‌ها در افغانستان به هدف کاهش خشونت‌ و برقراری آتش‌بس در این کشور به گونۀ جدی کار خواهد کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که رییس جمهور محمد اشرف غنی از این انکشاف استقبال می‌کند.

آقای صدیقی در یک پیام تویتر نگاشته است که این انکشاف گامی به سوی آغاز مذاکرات روی مسایل اصلی به شمول استقرار آتش بس به عنوان خواست عمدۀ مردم افغانستان برای دستیابی به صلح می‌باشد.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان نیز از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات صلح استقبال کرده و گفته است که این پیشرفت باید "تختۀ خیز" برای دستیافتن به صلح باشد که تمام افغان‌ها خواستار آن اند.

XS
SM
MD
LG