لینک های دسترسی

Breaking News

ملا برادر برای ملاقات با خلیلزاد به قطر رسید


دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ به خاطر تسهیل مذاکرات صلح ایجاد شد.
دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ به خاطر تسهیل مذاکرات صلح ایجاد شد.

ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران ارشد گروه طالبان به خاطر انجام مذاکرات صلح با هیات امریکایی وارد دوحه، پایتخت قطر شد.

پیش از این گروه طالبان گفته بود که ملا برادر در این دور مذاکرات صلح با امریکا که روز دوشنبه (ششم حوت) در قطر برگزار می شود، اشتراک نخواهد کرد.

گروه طالبان اختلافات رهبران این گروه در مورد نقش و صلاحیت های ملا برادر در مذاکرات صلح با امریکاییان و همچنین نداشتن اسناد سفر را دلیل اصلی عدم اشتراک ملا برادر در مذاکرات روز دوشنبه گفته بود.

اما خبرگزاری رویترز و روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده اند که ملا برادر برای شرکت در مذاکرات با امریکاییان روز یکشنبه (پنجم حوت) به قطر رسید.

ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران گروه طالبان و از افراد نزدیک به ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان به شمار می رود.

او در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان توسط نیرو های امنیتی این کشور بازداشت شد اما در اکتوبر سال گذشته از حبس در پاکستان رها شد.

گزارش های تایید ناشده ای وجود دارد که ملا برادر در آن زمان به دلیل تمایل به آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان، توسط نیرو های امنیتی پاکستان بازداشت شده بود.

ملا برادر اخیراً به حیث مسؤول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر معرفی شده است.

قرار است در دور تازه مذاکرات قطر که بین هیات امریکایی به رهبری زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان و ملا برادر، مسؤول جدید دفتر سیاسی طالبان در قطر برگزار خواهد شد، روی خروج احتمالی سربازان امریکایی از افغانستان و برقراری آتش بس در افغانستان بحث شود.

مذاکرات صلح قطر در حالی آغاز می شود که دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما روز یکشنبه (پنجم حوت) با نشر گزارشی، سال ۲۰۱۸ را مرگبارترین سال برای غیر نظامیان افغان خواند.

بر بنیاد این گزارش یوناما، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۸۰۰ غیر نظامی افغان در اثر منازعات مسلحانه و حملات انتحاری و انفجاری جان باخت و مخالفان مسلح دولت افغانستان به شمول طالبان، مسؤول ۶۷ در صد تلفات غیر نظامیان افغان در سال گذشته میلادی بودند.

XS
SM
MD
LG