لینک های دسترسی

Breaking News

ملا برادر به دلیل 'نداشتن اسناد سفر' قطر رفته نمی‌تواند


دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ به منظور تسهیل مذاکرات صلح ایجاد شد
دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ به منظور تسهیل مذاکرات صلح ایجاد شد

طالبان گفته اند که ملا عبدالغنی برادر به دلیل "نداشتن اسناد سفر" نمی‌تواند در مذاکرات ۲۵ فبروری میان امریکا و طالبان در قطر شرکت کند.

ملا برادر که در اکتوبر سال گذشته از زندان پاکستان رها شد، به تازگی از سوی طالبان به صفت مسول دفتر سیاسی آن گروه در قطر معرفی شده است.

خبرگزاری رویترز از قول یکی از رهبران طالبان گزارش داده است که افزون بر نداشتن اسناد سفر، ملا برادر به دلیل "برخی مسایل حل ناشده میان سران طالبان" نیز نمی‌تواند در نشست قطر حضور یابد.

پیش از این، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته بود که ملا برادر به درخواست وی از زندان پاکستان آزاد شده است.

اسناد سفر طالبان

نمایندگان ایالات متحده در ماه های اخیر چندین بار با نمایندگان طالبان در کشورهای خارجی به ویژه قطر و امارات متحدۀ عربی دیدار کرده اند.

قرار بود هفتۀ گذشته نشستی میان نمایندگان طالبان و آقای خلیلزاد در اسلام آباد برگزار شود، اما طالبان در آستانۀ این نشست ادعا کردند که نمایندگان آن گروه به دلیل اینکه از سوی ملل متحد بر آنان تحریم سفر وضع شده است، نمی‌توانند به پاکستان سفر کنند.

از سوی دیگر، حکومت افغانستان نیز با اشاره به سفرهای اخیر نمایندگان طالبان به کشورهای خارجی، رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

پرسش اینجاست که نمایندگان طالبان با آنکه درج فهرست تحریم‌های ملل متحد اند، چگونه و با پاسپورت کدام کشور سفر می‌کنند.

خبرنگار صدای امریکا در اسلام آباد می‌گوید که اعضای دفتر سیاسی طالبان با استفاده از پاسپورت افغانستان سفر می‌کنند. او گفت که در سال ۲۰۱۳، هنگام گشایش دفتر طالبان در قطر، به مشورت و توافق امریکا به اعضای این دفتر پاسپورت افغانستان داده شد.

او گفت که اعضای شورای عالی صلح افغانستان به آن پنج عضو طالبان که در بدل رهایی بو برگدال، سرباز امریکایی محبوس در نزد طالبان، از زندان گوانتانامو آزاد شده بودند، پاسپورت‌ها را به قطر انتقال دادند و به اعضای دفتر طالبان در قطر، پاسپورت افغانستان در قطر تدارک دیده شد.

با اینحال، به گفتۀ خبرنگار صدای امریکا طالبان در پروازهای مخصوص سفر می‌کنند و برای چنین سفرها به پاسپورت نیاز نبوده و به گفتۀ وی بیشتر امریکا و قطر زمینۀ چنین پروازها و سیر و سفر آنان را تدارک می‌کنند.

برخی از مقام‌های افغان می‌گویند که طالبان با پاسپورت پاکستانی سفر می‌کنند و اسناد سفر ملا منصور، رهبر پیشین طالبان مصداق این گفته‌های مقام‌های افغان است.

ملا منصور در سال ۲۰۱۶ هنگامیکه از ایران به پاکستان بر می‌گشت در اثر حملۀ طیارۀ بدون سرنشین امریکایی در بلوچستان کشته شد و از محل این رویداد پاسپورت پاکستانی با نام مستعار اما عکس ملا منصور پیدا شد.

شورای عالی صلح افغانستان اما نسبت به چگونگی سفر نمایندگان طالبان و اینکه از چه پاسپورتی استفاده می‌کنند، ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

XS
SM
MD
LG