لینک های دسترسی

Breaking News

مظاهرات ضد تصمیم ترمپ در کشور های اسلامی


اعتراض کنندگان مسلمان در شهر جاکارتا، پایتخت اندونیزیا
اعتراض کنندگان مسلمان در شهر جاکارتا، پایتخت اندونیزیا

دامنۀ اعتراضات در برابر تصمیم دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روز جمعه به کشور های مختلف اسلامی کشانیده شد.

حد اقل دو مظاهره در شهر کابل و پکتیا در برابر تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده صورت گرفته است. در کابل مظاهره کنندگان ضمن سر دادن شعار های ضد امریکا و اسرائیل، بیرق های دو کشور را آتش زدند.

هزاران نفر درولایت تخار هم در واکنش به تصمیم دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روز جمعه دست به اعتراض زدند.

اعتراض کنندگان ضد تصمیم رئیس جمهور ترمپ در کابل، پایتخت افغانستان
اعتراض کنندگان ضد تصمیم رئیس جمهور ترمپ در کابل، پایتخت افغانستان

در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا، مسلمان روز جمعه دست به مظاهره ضد و شعار های ضد امریکا و اسرائیل سر دادند.

مظاهره کنندگان در شهر جاکارتا، پایتخت اندونیزیا
مظاهره کنندگان در شهر جاکارتا، پایتخت اندونیزیا

کشمیر تحت ادارۀ هند شاهد اعتراضات گستردۀ مردم، پس از نماز جمعه بود. اعتراض کنندگان در چندین محل در شهر سرینگر راهپیمایی کرده و شعار های "مرگ بر امریکا" را سر داده در برخی جاها بیرق امریکا و اسراییل را آتش زدند.رهبران کشمیری این اقدام رئیس جمهور ترمپ را "ضداسلامی" خواندند.

اردن نیز شاهد مظاهرات ضد امریکایی و ضد اسراییل بود. صدها اردنی با نعره های "بیت المقدس عرب" است، پس از نماز جمعه در پایتخت آن کشور دست به اعتراض زدند.

صدها فلسطینی ، پس از نماز جمعه در شهر های حبرون، بیت لحم و رام الله با سربازان اسراییلی درگیر شدند. اعتراض کنندگان علیه سربازان سنگ پرتاب کرده و سربازان اسراییلی علیه آنان از مرمی های رابری و گاز اشک آور استفاده کردند. غزه نیز شاهد مظاهرات گستردۀ مردم علیه تصمیم دونالدترمپ بود.

شهر های مختلف پاکستان و ایران نیز شاهد اعتراضات ضد امریکایی و اسراییل بود که در آن مردم با نعره های "مرگ بر امریکا" احتجاج شان را در برابر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل ابراز داشتند.

شهر های اسلام آباد و کراچی نیز شاهد اعتراضات رئیس جمهور امریکا بود
شهر های اسلام آباد و کراچی نیز شاهد اعتراضات رئیس جمهور امریکا بود

از جانب دیگر شبکۀ القاعده از هواخواهانش خواسته است تا اهداف و منافع ایالات متحده، متحدین واشنگتن و اسراییل را در پاسخ به این اقدام رئیس جمهور ترمپ، هدف قرار دهند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهار شنبه اعلام کرد که ادارۀ تحت امرش بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و به وزارت خارجۀ امریکا هدایت داد تا سفارت آن کشور را در اسرائیل از تلب آبیب به بیت المقدس انتقال بدهد.

به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل موجب اعتراضات بین المللی از جمله متحدین اروپایی ایالات متحده و سازمان ملل متحد شده است.

رئیس جمهور فرانسه و لبنان هشدار داده اند که این تصمیم رئیس جمهور ترمپ ثبات را در تمام منطقه تهدید می کند و خواهان "حفظ آرامش و مسوولیت پذیری" مردم شد.

تریسا می، صدراعظم بریتانیا در پارلمان آن کشور گفت که کشورش از تصمیم آقای ترمپ حمایت نکرده "سرنوشت بیت المقدس باید در مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطینی ها مشخص شود ودر نهایت آن شهر پایتخت مشترک برای دو کشور تعین گردد."

رهبران اکثر متحدین اروپایی ایالات متحده با تصمیم رئیس جمهور ترمپ مخالفت کرده اند
رهبران اکثر متحدین اروپایی ایالات متحده با تصمیم رئیس جمهور ترمپ مخالفت کرده اند

آلمان در واکنش به این تصمیم آقای ترمپ گفت که وضعیت بیت المقدس می تواند براساس حل و فصل دو کشوری حل گردد.

پس از اسرائیف، جمهوری چک بعد از اسرائیل دومین کشوری بود که از تصمیم رئیس جمهور ترمپ، حمایت کرد.

وزارت خارجه جمهوری چک در بیانیه ای اعلام کرد این کشور بیت المقدس را تا خطوط مرزی ۱۹۶۷ به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

XS
SM
MD
LG