لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان برما به ماین‌گذاری در مسیر مسلمانان روهینگیا متهم شدند


کودکان مسلمان روهینگیایی حین فرار از راخین به بنگله دیش
کودکان مسلمان روهینگیایی حین فرار از راخین به بنگله دیش

سازمان عفو بین المللی، قوای نظامی میانمار را به ماین گذاری در مسیر حرکت فراریان مسلمانان روهینگیا که از خشونت‌ها در ولایت غربی راخین آن کشور فرار می‌کنند، متهم کرده است.

عفو بین المللی بر اساس مصاحبه با شاهدان عینی و تحلیل کارشناسان آن سازمان گفته است که در مرز شمالی ولایت راخین که گذرگاه روهینگیاییان فراری است "ماین‌ها هدفمندانه استفاده شده است".

تیرانا حسن یک مقام سازمان عفو بین المللی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت "همه نشانه‌ها بیانگر این است که قوای امنیتی میانمار آگاهانه مسیر حرکت مهاجران روهینگیایی را هدف قرار داده اند. این روش ظالمانه و بی مروت افزودن مشقت بر مردمی است که از آزار و اذیت سیستماتیک فرار می‌کنند".

این نهاد مدافع حقوق بشر گزارش داده است که چندین روهینگیایی فراری که می‌خواستند از راخین به بنگله دیش فرار کنند، در مسیر راه در اثر انفجار ماین‌های ضد پرسونل زخمی شده اند.

بر اساس تازه ترین گزارش‌ها تا کنون ۳۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگله دیش فرار کرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که در تازه ترین مورد انفجار ماین، یک زن سالمند روهینگیایی یک پایش را از دست داده و پای دیگرش به شدت زخمی شده است.

سازمان عفو بین المللی گزارش داده است که نظامیان میانمار مانند قوای نظامی کوریای شمالی و سوریه در سال‌های اخیر آشکارا ماین‌های ضد پرسونل را فرش کرده اند، حالانکه بر اساس میثاق‌های بین المللی تعبیۀ ماین از سال ۱۹۹۷ به اینسو منع قرار گرفته است.

مقام‌های بنگله دیشی و تحقیق کنندگان سازمان عفو بین المللی به این باور اند که قوای نظامی میانمار به تازگی ماین‌های جدید را در امتداد مرز آن کشور با بنگله دیش فرش کرده است که کم از کم در یک هفتۀ گذشته در اثر انفجار شماری از این ماین‌ها، یک دهقان بنگله دیشی و چندین فراری روهینگیایی به شمول دو کودک زخمی شده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری میانمار به تماس‌ها برای واکنش به این ادعاها پاسخ نداده و سخنگوی قوای نظامی آن کشور نیز عذر آورده است که بدون اجازۀ مقام‌های ارشد نمی‌تواند در این مورد چیزی بگوید.

خشونت‌ها در ولایت راخین میانمار به تاریخ ۲۵ اگست پس از آن آغاز شد که به گفتۀ مقام‌های آن کشور "شورشیان روهینگیایی" بر پسته های پولیس و شبه نظامیان حکومتی یورش بردند.

در پاسخ به این حمله، قوای نظامی میانمار "عملیات پاکسازی" را برای ریشه کن کردن شورشیان راه اندازی کرد. روهینگیاییان فراری حکایت کرده اندکه قوای نظامی، غیرنظامیان را نیز هدف گرفته و روستا‌ها را در راخین به آتش کشیده اند.

در سال ۲۰۱۲ نیز شورش‌ها بر ضد مسلمان در راخین میانمار سبب شد که بیش از ۱۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به بنگله دیش فرار کرده و تا امروز در آنجا مسکن گزین شوند.

نهادهای حقوق بشری گفته اند که روهینگیاییان مسلمانان با تبعیض و آزار و اذیت در میانمار روبرو بوده و با وصف چند قرن اقامت در ولایت راخین آن کشور، هنوز همبه آنان شهروندی داده نمی‌شود. حکومت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیایی را پناهجویان غیرقانونی بنگله دیشی می پندارد.

XS
SM
MD
LG