لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی چهارمین آزمایش راکتی را انجام داد


کوریای شمالی برای چهارمین بار در چند هفتۀ گذشته، روز پنجشنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) آزمایش راکتی را انجام داد که به گفتۀ مقام‌های آن کشور اینبار میزایل جدید ضد طیاره آزمایش شد.

آژانس خبری مرکزی کوریای شمالی روز جمعه اول اکتوبر گفت که آزمایش میزایل جدید آن کشور "حایز اهمیت قابل ملاحظه در مطالعه و انکشاف سیستم میزایل ضد طیاره" بوده و هدف آن تایید و ‌مفیدیت عملیات راکت انداز، رادار و واسطۀ محاربوی پرتاب راکت و نیز تثبیت کارآیی خود میزایل بوده است.

اما کوریای جنوبی، جاپان و ایالات متحده که همواره آزمایشات راکتی کوریای شمالی را اندکی پس از وقوع آن تایید می‌کنند، تا کنون در مورد آزمایش راکتی روز پنجشنبه تبصره‌ای نکرده اند، به این معنی که این آزمایش چندان بزرگ و قابل ملاحظه نبوده است.

همزمان با آزمایشات راکتی، پیونگ یانگ به مذاکرات مشروط با کوریای جنوبی تمایل نشان داده است که از دید تحلیلگران این ابراز تمایل، به نحوی میل آن کشور را به از سرگیری دپلوماسی هسته‌ای با ایالات متحده بر می‌تاباند.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی اوایل هفتۀ روان به اعادۀ ارتباط با کوریای جنوبی برای تامین صلح در شبه جزیرۀ کوریا آمادگی نشان داد.

رهبر کوریای شمالی همزمان با ابراز تمایل برای برقراری ارتباط با کوریای جنوبی، پیشنهادات ایالات متحده برای مذاکره را رد کرد و واشنگتن را به خصومت علیه پیونگ یانگ متهم کرد. او همچنین از سیول خواست که اگر خواستار مذاکره و گام‌های بزرگ همکاری است "رویکرد تعامل دوگانه" را کنار بگذارد.

در واکنش به این اظهارات آقای کیم، وزارت خارجۀ ایالات متحده در پاسخ به ایمیلی به بخش کوریای صدای امریکا نگاشته است که واشنگتن "نیت خصمانه" نسبت به کوریای شمالی ندارد.

کوریای جنوبی گفته است که برای اعادۀ خط تماس با کوریای شمالی آماده است و آن را برای بحث در مورد شمار زیاد موضوعات حل ناشده، ضروری خوانده است. برای بیش از یک سال گذشته خطوط تماس تلیفونی و فکس میان دو کوریا قطع بوده است.

شماری از آگاهان به این باور اند که کوریای شمالی می‌خواهد کوریای جنوبی را تشویق کند تا ایالات متحده را به تسهیل تحریم‌های اقتصادی بر پیونگ یانگ وادار سازد.

تماس‌های دپلوماتیک میان پیونگ یانگ و واشنگتن برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیرۀ کوریا از اوایل سال ۲۰۱۹ به اینسو با بن بست روبرو شده است.

با اینحال، کوریای شمالی در کم از کم چهار سال گذشته هیچ راکت دوربردی را که قادر به هدفگیری قلمرو اصلی ایالات متحده باشد، آزمایش نکرده است، و این نمایانگر آن است که پیونگ یانگ نمی‌خواهد که فرصت‌های دپلوماتیک به کلی از بین برود.

XS
SM
MD
LG