لینک های دسترسی

Breaking News

ضرب الاجل سران قوم شینوار به حکومت به تامین امنیت شان


=
=

ده هاتن از سران قوم شینوار و اعضای نهادهای مدنی امروز در یک گردهمایی در شورای ولایتی ننگرهار، از دولت خواستار بررسی بی‌طرفانه حملات هوایی نیروهای خارجی بر منزل مسکونی یک بزرگ قومی در اچین شدند.

آنان همچنان از دولت خواستند تا ولسوالی‌های شینوار را امن سازند و زمینۀ زندگی آرام را برای بیجاشدگان این قوم فراهم سازد.

رضوان الله بشرمل عضو جامعه مدنی شینوار که قطع نامه این قوم را به خوانش گرفت، به دولت هشدار داد که در صورت نپذیرفتن خواسته هایشان، جاده عمومی تورخم – جلال‌آباد را می‌بندند.

بشر مل گفت "منطقه شینوار اکنون به میدان نبرد مبدل گردیده، خواست ما این است به هر شکلی که باشد، جنگ‌های جاری در شینوار را تمام کند، آن عده خانواده‌های شینوار که از اثر این درگیری‌ها بیجاشده اند با آنها کمک‌های لازم صورت نگرفته به آنها محل بودوباش و امکانات تهیه گردد، با شینوار در هر عرصه برخورد سلیقوی شده و طوریکه لازم است هیچ پروژه اساسی در آن مناطق عملی نشده، اگر حکومت وحدت ملی بالای خواسته‌های ما عمل نکند، تظاهرات ما ادامه خواهند یافت، راه تورخم – جلال‌آباد بسته کرده با دولت مقاطعه می‌نماییم."

عبیدالله شینواری عضو شورای ولایتی ننگرهار که به نمایندگی از این اقوام صحبت می‌کرد، گفت بر اساس فیصله سران قومی، به دولت مرکزی فقط بیست روز وقت تعیین می‌کنند تا به خواسته‌های مردم شینوار رسیدگی صورت گیرد.

شینواری گفت "اگر خواستهای ما پذیرفته نشود ما تا بیست روز دیگر انشاالله که راه جلال‌آباد – تورخم را بسته می‌کنیم تا که پیشنهادات ما قبول شود، طالب مردم شینوار را می‌کشد، داعش آنان را می‌کشد، حکومت! تو باید ظالم نشوی بین تو و آنها باید فرق وجود داشته باشد."

اما ثواب خاکسار بزرگ قومی ولسوالی اچین، وضعیت کنونی مردم آن منطقه را مظلومانه خواند.

خاکسار گفت "اگر حکومت پیشنهادات ما را قبول نکرد، پسران ما را از حکومت خارج می‌کنیم، بس! از حکومت حمایت نمی‌کنیم، بالای ما مردم شینوار خیلی ظلم صورت می‌گیرد، بیجا و بی‌مورد بمبارد می‌شویم."

در همین حال عطاالله خوگیانی سخنگوی ولایت ننگرهار گفت، مشکل مردم شینوار را چندین بار با دولت مرکزی شریک ساخته اند و خواهان بررسی قضیه حمله هوایی نیروهای خارجی بر منزل مسکونی یک بزرگ قومی، شده اند.

خوگیانی گفت "ما همه این تحقیقات را با مرکز شریک ساختیم، از آنها خواستیم که یک هیأت باصلاحیت را به ننگرهار بفرستد و مشکلات مردم شینوار را بررسی کرده به مردم جواب بدهد و اگر کشته‌شدگان رویداد روز چهار شنبه در اچین مردم ملکی باشند، باید عاملین آن مجازات شوند."

با این حال، نمایندگان شش ولسوالی شینوار پس از گردهمایی در مقر شورای ولایتی ننگرهار، برای مدت کوتاه در مقابل مقر ولایت ننگرهار مظاهره کردند و خواهان تأمین عدالت و رسیدگی به نیازمندی‌هایشان شدند.

شب چهارشنبه گذشته نیروهای ائتلاف بر منزل مسکونی بنام حاجی رئیس یک متنفذ قومی حمله هوایی انجام دادند و در نتیجه ۱۸ تن کشته شدند که در ابتدا گزارش شد سه فرد ملکی نیز کشته شده اند.

اما بعداً باشندگان محل گفتند که تمام قربانیان ملکی اند نه افراد وابسته به داعش و این رویداد سبب واکنش‌های تند و شدید اقوام شینوار گردید.

XS
SM
MD
LG