لینک های دسترسی

Breaking News

تلسکوپ جیمز وب تصویر شگفت‌انگیزی از کهکشان فرستاد


کیفیت تصویر ارسالی تلسکوپ فضایی جدید اداره ملی تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.

ناسا روز چهارشنبه ۱۶ مارچ یک عکس آزمایشی را نشر کرد که توسط تلسکوپ پیشرفتۀ جیمز وب گرفته شده است. این تصویر ستاره‌ای را در دوردست‌ها نشان می‌دهد که توسط هزاران کهکشان باستانی بمباران شده است.

به گفتۀ ناسا، این عکس فقط به منظور سنجش کیفیت تلسکوپ و تنظیم ۱۸ آیینۀ شش ضلعی آن برای ارایه یک‌ تصویر هماهنگ از فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین گرفته شده است.

مدیران این پروژۀ پژوهشی باور دارند که تلسکوپ جیمز وب بسیار بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی عمل کرده است. ناسا ماه گذشته به سراغ ستاره نزدیک‌تری رفته بود و ۱۸ تصویر جداگانه از آیینه‌های مختلف تلسکوپ دریافت کرد.

دانشمندان می گویند که با مشاهدۀ آن تصاویر آزمایشی به شدت شگفت‌زده شدند.

این ستاره صد برابر کم‌‌نورتر از حدی است که چشم انسان می‌تواند ببیند و در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. هر سال نوری نزدیک به ۹.۷ تریلیون کیلومتر است.

شکل آیینه‌های تلسکوپ و فلترهای آن باعث می‌شود تصویر این ستارۀ درخشان، سرخ‌تر و واضح‌تر یا به اصطلاح تیزتر به نظر برسد، اما این پس‌زمینه تصویر است که حقیقتا قابل توجه است.

کهکشان‌هایی که در پس‌زمینۀ عکس دیده می‌شوند، چندین میلیارد سال قدامت دارند.


دانشمندان امیدوارند تلسکوپ جیمز وب بتواند به قدری فواصل دور را مشاهده کرده و به گذشته‌ای برگردد که چندصد میلیون سال به ‌Big Bang یا "انفجار بزرگ" نزدیک باشد.

نخستین تصاویر دقیق و علمی این تلسکوپ تا اواخر جون یا اوایل جولای امسال به زمین می‌رسد.

تلسکوپ جیمز وب با بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دالر ساخته شد تا جایگزینی برای تلسکوپ هبل باشد. این تلسکوپ جدید در ماه دسمبر گذشته از امریکای جنوبی به فضا پرتاب شد و در ماه جنوری به جایگاه تعیین شدۀ خود رسید.

XS
SM
MD
LG