لینک های دسترسی

Breaking News

ماتم ملی؛ رقم قربانیان انفجار غرب کابل به ۸۵ نفر افزایش یافت


مقام‌های افغان از افزایش تلفات قربانیان انفجار دو روز پیش در نزدیکی مکتب سیدالشهدا در غرب شهر کابل خبر داده اند.

یک مقام ارشد حکومت افغانستان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، رقم جان باختگان این انفجار به ۸۵ نفر و شمار مجروحین آن به ۱۵۰ تن رسیده است.

این مقام حکومت افغانستان افزود که بسیاری از زخمی‌های این انفجار دانش‌آموزان مکتب و به ویژه دختران اند. او گفت که در حال حاضر، برخی از زخمی‌ها در شفاخانه‌های شهر کابل تحت درمان قرار دارند که وضعیت صحی برخی آنان نیز وخیم است.

پیش از این وزارت داخلۀ افغانستان آمار تلفات این حادثه را بیش از ۵۰ کشته و اضافه‌تر از ۱۰۰ زخمی اعلام کرده بود.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در پی حملات اخیر در کابل و لوگر امروز سه‌شنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) را عزاداری عمومی اعلام کرده است.

حکومت افغانستان در این روز عزا، مراسم فاتحه خوانی را به شمول مسجد ارگ، در تمام دوایر دولتی، مساجد و تکایا در سراسر افغانستان برگزار کرد.

آقای غنی در این مراسم بار دیگر طالبان را مسوول این حملات عنوان کرده و گفته است که اگر این گروه فرصت‌های کنونی برای صلح را از دست دهد در آن صورت، تمامی اتفاقات آینده به عهده آنان خواهد بود.

او افزوده است: "حمله بر این‌ها [دانش‌آموزان دشت برچی و لوگر] حمله بر بشریت است. علمای ۱۴ کشور به یک زبان وضاحت دادند که هیچ نوع موجب شرعی و اصولی برای جنگ باقی نمانده است. اما فعلاً ضرور است که این‌ها [طالبان] قدم دوم را بردارند."

در انفجار موتر بم‌گذاری شده در ولایت لوگر که هفتۀ گذشته صورت گرفت، ۲۷ نفر کشته و ۹۱ تن دیگر زخمی شدند که به گفتۀ مقام‌ها، بسیاری آنان داوطلبان امتحان کانکور بوده اند.

تا اکنون مسوولیت این دو انفجار مرگبار در کابل و لوگر را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است و گروه طالبان نیز دست‌داشتن در این انفجارها را رد کرده است.

در این حال، نمایندگی اتحادیۀ اروپا در کابل به هدف همبستگی با مردم افغانستان و "عزاداری عمومی" در این کشور، پرچم خود را نیمه افراشته است.

این اتحادیه در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشت: "امروز، ما پرچم خود را در همبستگی با مردم افغانستان پایین می‌آوریم. به یاد قربانیان حملات وحشیانه در دشت برچی، پل علم و همه کسانی که در سراسر افغانستان قربانی این‌گونه خشونت‌ها شده اند."

اتحادیۀ اروپا همچنین گفته که به هدف دستیابی به صلح در این کشور، در کنار مردم افغانستان ایستاده است و برای تحقق آن تلاش می‌کند.

جامعهٔ بین‌المللی این حملات را با شدید ترین الفاظ محکوم کرده و خواستار توقف آن شده اند.

در تازه‌ترین مورد، شورای امنیت سازمان ملل متحد حملۀ مرگبار دو روز پیش در کابل را نکوهش کرده و خواستار اجرای عدالت بر عاملان، سازمان‌ دهندگان و حامیان مالی این رویداد شده‌ است.

XS
SM
MD
LG