لینک های دسترسی

Breaking News

کشته‌ و زخمی‌‌‌شدن ۵۱۹ غیرنظامی در ۲۳ روز رمضان در افغانستان


کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان از افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور خبر داده و می‌گوید که تنها در ۲۳ روز رمضان، ۱۶۰ غیرنظامی کشته و ۳۵۱ تن دیگر زخمی شده اند.

این کمیسیون ناوقت روز یکشنبه نهم می (۱۹ ثور) گفت که این تلفات در ۱۳۰ رویداد امنیتی از تاریخ ۱۳ اپریل تا هفتم ماه می به میان آمده است.

بر اساس معلومات این کمیسیون، این ارقام شامل تلفات غیرنظامیان در انفجار مکتب سیدالشهدا در غرب کابل نیست. این کمیسیون همچنین افزوده که حوادث ‌مستند ناشدۀ دیگر نیز باقی مانده اند که با بررسی آنان، آمار تلفات غیرنظامیان بلند خواهد رفت.

در انفجار دو روز پیش که در ۲۵ ماه رمضان در غرب کابل به وقوع پوست، بیش از ۵۰ نفر، به شمول دانش‌آموزان مکتب، کشته و اضافه‌تر از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

کمیسیون حقوق‌بشر از ادامۀ خشونت‌ها، به ویژه تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کرده و از سازمان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیۀ اروپا و کشورهای منطقه خواسته است که در این مورد "تحقیقات معتبر و شفاف را انجام دهند".

تاکید بر آتش‌بس دایمی

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان گفته است که با توجه به ادامه خشونت‌ها، افزایش تلفات غیرنظامیان و توقف مذاکرات بین‌الافغانی، نیاز است تا آتش‌بس فوری دایمی در این کشور برقرار شود.

این کمیسیون افزوده است: "میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ نگران‌کننده است. کودکان، زنان و مردان در بسیاری نقاط کشور کشته می‌شوند. تنها راه جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، آتش‌بس دایمی است. از طالبان می‌خواهیم که به انجام آتش‌بس پایدار متعهد شو‌ند."

طالبان پیش از این تامین آتش‌بس دایمی در افغانستان را رد کرده اند، اما این گروه دیروز اعلام کرد که در سه روز عید به خاطر ایجاد "فضای امن و اعتماد" آتش‌بس‌ می‌کند.

کمیسیون حقوق‌بشر همچنین از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد خواسته است که باید تیمی از محققان متخصص و "کاملاً مستقل" را به افغانستان بفرستد تا در هماهنگی با یوناما یک ماموریت حقیقت‌یابی را در مورد تمام رویدادهای بزرگ که در این اواخر رخ داده است، ‌انجام دهد.

نگرانی‌ها در حالی از افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور افزایش یافته است که رییس جمهور غنی در پی حملات اخیر که سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی، به شمول کودکان در کابل و لوگر شد، روز سه شنبه ۱۱ می (۲۱ ثور) را عزاداری عمومی اعلام کرد.

این در حالی است که تنها امروز در دو انفجار ماین کنار جاده در ولایت‌های زابل و پروان، ۱۴ غیرنظامی کشته و ۳۷ تن دیگر، به شمول زنان و کودکان، زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG