لینک های دسترسی

Breaking News

احمد مسعود: مقاومت 'مجاهدین' آغاز شد؛ به کمک نیاز داریم


احمد مسعود در اوایل سال روان میلادی نیز تهدید کرده بود که اگر گروه طالبان به زور قدرت را به دست بگیرد وارد "مقاومت دوم" خواهد شد
احمد مسعود در اوایل سال روان میلادی نیز تهدید کرده بود که اگر گروه طالبان به زور قدرت را به دست بگیرد وارد "مقاومت دوم" خواهد شد

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، فرمانده فقید ضد طالبان،​ از آغاز مقاومت علیه گروه طالبان خبر داد و با اشاره به مقاومت پدرش در برابر طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی گفته است که راه پدرش را دنبال می‌کند.

احمد مسعود در مقاله‌ای که در روزنامۀ امریکایی واشنگتن پست نشر شده گفته است که طالبان تنها مشکل مردم افغانستان نیست. به گفته او، تسلط طالبان بر افغانستان سبب خواهد شد تا این کشور به "پایگاه اصلی دهشت افگنی اسلام افراطی" مبدل شود و طرح حملات بر دموکراسی‌های جهان بار دیگر در افغانستان ریخته خواهد شد.

احمد مسعود که خود را در این مقاله "رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان" معرفی کرده است، همچنان ادعا کرده که میلیون‌ها افغان به "ارزش‌های غرب باور" دارند.

به گفتۀ آقای مسعود، افغان‌ها برای ایجاد یک "جامعه باز" مبارزه طولانی کردند تا در آن دختران بتوانند داکتر شوند، رسانه‌ها آزادانه گزارش دهند و جوانان به موسیقی گوش دهند و پایکوبی کنند.

آقای مسعود که در میان پیروانش به "آمر صاحب جوان" معروف است، در این مقاله همچنین تاکید کرده است که ولایت پنجشیر "آخرین سنگر آزادی افغانستان" است و گفته که همراه با همرزمان اش از این ولایت دفاع خواهد کرد.

فرزند احمد شاه مسعود در مقالۀ واشنگتن پست همچنین گفته که برای مقابله با طالبان، ذخایر سلاح و مهمات در پنجشیر وجود دارد که از زمان حیات پدرش در آنجا ذخیره شده بود، چون به گفته وی، انتظار آمدن چنین روز را داشت.

احمد مسعود در این مقاله همچنین ادعا کرده که طی ۷۲ ساعت گذشته، برخی افغان‌ها به دعوت وی با سلاح‌های شان برای پیوستن به مقاومت علیه طالبان به پنجشیر رفته اند. او افزود که سربازان اردوی ملی و اعضای پیشین نیروهای ویژه افغانستان که به گفته وی از تسلیم شدن فرماندهان شان خشمگین اند، با وی پیوسته اند.

با این همه، احمد مسعود خواستار حمایت کشور های غربی از آنچه او مقاومت علیه طالبان خوانده، شده است.

احمد مسعود در حالی از ایجاد مقاومت علیه تسلط طالبان بر افغانستان خبر می‌دهد که ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان، روز سه شنبه در نخستین نشست خبری اش گفت که رهبری طالبان در تلاش ایجاد یک حکومت همه شمول است تا تمام افغان‌ها نمایندگان خود را آن ببینند.

آقای مسعود چند ماه قبل در مصاحبه‌های تلویزیونی تهدید کرده بود که اگر طالبان قدرت را به زور در کابل به دست بگیرند، در برابر آن گروه دست به "مقاومت دوم"خواهد زد.

احمد مسعود و توانایی مقاومت

یگانه پسر احمد شاه مسعود در حالی از "آغاز مقاومت مجاهدین" حرف زده است که گروه طالبان به جز ولایت پنجشیر، تقربیاً تمام قلمرو افغانستان را تسخیر کرده است و همه تجهیزات نظامی حکومت افغانستان را در اختیار دارد.

با در نظر داشت چنین وضعیت، اعلام "مقاومت مجاهدین" توسط مسعود ۳۲ ساله، چه پیامدی را در قبال خواهد داشت.

مسعود در رشتۀ نظامی تحصیلات خود را در بریتانیا به اتمام رسانده است، اما بر خلاف پدرش که در جنگ‌های چریکی از شهرت خاص برخوردار است، هیچگاهی در میدان نبرد سهم نداشته است.

ادریس رحمانی،​ تحلیلگر مسایل افغانستان،​ به صدای امریکا گفت: "پدرش از لحاظ جنگی استعداد داشت. احمد مسعود در میدان جنگ خود را ثابت نکرده است. اگر در اولین جنگ‌اش موفق شود،​ باز احتمالا طرف توجه بیشتر قرار می‌گیرد. اما اگر ببازد،​ کسی دیگر زود جایش را می‌گیرد."

آقای رحمانی با اشاره به خواست احمد مسعود مبنی بر کمک به مقاومت گفت که فراهم آوری کمک به خصوص از سوی ایالات متحده وابسته به موقف آیندۀ امریکا در قبال پاکستان است. او گفت: "​خیلی وابسته به این است که آیا امریکایی‌ها به فکر انتقام از پاکستان خواهند شد و یا خیر؟‌ اگر فرضا به فکر انتقام شوند،​ از احمد مسعود حمایت خواهند کرد. اما اگر به فکر این باشند که چینی‌ها به دام بیافتند،​ می‌گذارند طالبان ریشه بگیرند."

این تحلیلگر مسایل افغانستان به این باور است که اگر آقای مسعود از سایر کشور ها پول و سلاح به دست نیارود، "پیش از اولین جنگ پاشان می‌شود" اما در عین حال،​ آقای رحمانی فکر می‌کند که "حضور او [مسعود] به سادگی موقف نسبتا مخفی امریکا را برملا می‌سازد."

اما نعمت الله الهی،​ تحلیلگر مسایل افغانستان مقیم امریکا به این باور است که احمد مسعود پس از ختم تحصیلات نظامی اش در بریتانیا وارد عرصه سیاست شد و به سرعت قادر به جلب حمایت مردمی شده است.

آقای الهی به صدای امریکا گفت که "او توانسته است با لایه‌های مختلف جامعه در تماس باشد و در واقع نقطه وصل هم نسلان پدرش و هم نسلان خودش قرار دارد. این جایگاه می تواند او را به یک رهبر کاریزماتیک و چریک تمام عیار کند. از طرف دیگر او از نظر تخنیکی و نظامی بخشی از نیروهای رزمی و نیروهای مردمی را در اختیار داشت."

اما در رابطه به اینکه آیا سایر کشورها به مقاومتی که احمد مسعود آنرا اعلام کرده است کمک خواهد کرد یا خیر،​ آقای الهی به این باور است که چنین اقدام وابسته به تحولاتی است که در آیندۀ افغانستان رخ خواهد داد.

این تحلیلگر می‌گوید که ​"این کمک‌ها بستگی به انکشاف وضعیت فعلی دارد که آیا طالبان معیارهای جهانی را در عمل رعایت می‌کنند یا خیر؟ رابطۀ خود را با شبکه‌های تروریستی قطع می کنند یا خیر؟ عملا می‌توانند دولتی با قاعدۀ وسیع که قابل قبول مردم و جامعۀ جهانی باشد، ایجاد کنند یا خیر؟ اگر طالبان اعتماد و استقبال جهانی را بدست نیارند، مقاومت دیگر مورد حمایت قرار خواهد گرفت."

اعلام مقاومت در برابر طالبان از سوی احمد مسعود در حالی صورت گرفته است که امرالله صالح روز سه شنبه خود را از نظر حقوقی پس از آن متصدی ریاست جمهوری اعلام کرد که محمد اشرف بدون استعفا و یا انتقال قدرت،​ کشورش را ترک کرد.

آقای الهی می گوید که اگر آقای صالح که از همکاران نزدیک احمد شاه مسعود بود، یکجا با احمد مسعود "بتوانند چند ولایت به شمول کابل را دوباره از اداره طالبان خارج کنند، ممکن است کماکان این دولت مورد حمایت قرار گیرد، چون امریکا متهد به حمایت از نیروهای افغانستان و حکومت افغانستان بود."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG